Detský spev a pohybové aktivity majú v slovenskej kultúre hlboké korene. Prostredníctvom piesní, riekaniek a hudobno-pohybových hier deti odjakživa vyjadrujú radosť zo života a rozvíjajú vzťah k okolitému svetu. Tieto zdanlivo jednoduché umelecké formy majú silný vplyv na citový, rozumový a motorický vývoj dieťaťa. Preto je dôležité, aby sa s nimi deti stretávali v materských školách, doma a v rodine.
Význam detských riekaniek a pohybových hier
Riekanky a pohybové hry zohrávajú kľúčovú úlohu v rozvoji dieťaťa v rôznych oblastiach:
- Rozvoj reči a slovnej zásoby: Detské riekanky, s ich rytmom a melódiou, sú ľahko zapamätateľné a pomáhajú deťom precvičovať výslovnosť a rozširovať slovnú zásobu.
- Rozvoj pamäti a myslenia: Opakovaním riekaniek a zapájaním sa do hier si deti trénujú pamäť a učia sa logicky myslieť.
- Rozvoj motoriky a koordinácie: Pohybové hry a tance podporujú rozvoj hrubej a jemnej motoriky, koordináciu pohybov a rovnováhu.
- Rozvoj citov a sociálnych zručností: Spoločné spievanie, tancovanie a hranie hier prináša deťom radosť, uvoľnenie a učí ich spolupracovať a rešpektovať sa navzájom.
- Podpora fantázie a kreativity: Hry a riekanky podnecujú detskú fantáziu a predstavivosť, čo je dôležité pre ich celkový rozvoj.
Praktické využitie riekaniek a pohybových hier
Riekanky a pohybové hry sa dajú využiť rôznymi spôsobmi v závislosti od veku a záujmov detí:
Ranná rozcvička
Ranná rozcvička je dôležitá pre stimuláciu telesného a motorického rozvoja detí. Využívajú sa dýchacie, relaxačné a naťahovacie cvičenia, ktoré podporujú správne držanie tela a dýchanie. Aby bola rozcvička pre deti zábavná, je dôležitá motivácia.
Príklady:
- "Veselo sa zatočíme" - cvičenie spojené s otáčaním sa
- "Ruky hore, ruky dolu" - vzpažovanie a pripažovanie
- "Ťap, ťap, ťapi, ťap, zatočím sa ako chlap" - rytmické tlieskanie a otáčanie
Hry na rozvoj sluchovej pozornosti a pamäti
- Kubo velí: Dieťa musí pozorne počúvať a vykonávať len tie pohyby, ktoré Kubo prikáže.
- Vytlieskavačky: Klasické vytlieskavačky podporujú sluchovú pamäť a rytmus.
Hry na rozvoj hmatu a priestorovej orientácie
- Hmatové pexeso: Hľadanie párov predmetov so zaviazanými očami rozvíja hmatové vnímanie.
- Hľadanie pokladu: Hľadanie ukrytého pokladu podľa mapy rozvíja priestorovú orientáciu.
Hry na rozvoj motoriky a fantázie
- Hra na zvieratká: Napodobňovanie pohybov zvierat rozvíja rôzne svaly a časti tela.
- Prekážková dráha: Prekonávanie prekážok rôzneho druhu rozvíja motorické zručnosti a koordináciu.
Populárne riekanky a ich využitie
- Kolo, kolo mlynské: Spojenie tanca a spevu, ktoré rozvíja pohybové zručnosti a pamäť."Kolo, kolo mlynské za štyri rýnske, kolo sa nám polámalo a do vody popadalo, urobilo bác!"
- Oli oli Janko: Riekanka, ktorá sa dá využiť pri rutinných činnostiach a precvičuje pamäť, reč a logické myslenie."Oli oli Janko, kľakni na kolienko, umývaj sa, utieraj sa, podopri si bôčky, chyť sa za vrkôčky, a vyber si koho chceš, koho najviac miluješ!"
- Zlatá brána: Riekanka, ktorá rozvíja pohybovú obratnosť, pamäť a reč."Zlatá brána otvorená zlatým kľúčom podoprená. Kto do nej vojde hlava mu zojde. Či je ona, či je on, nepustím ho z brány von."
Ďalšie aktivity pre rozvoj dieťaťa
- Stavanie bunkrov: Rozvíja fantáziu, logické myslenie a motoriku.
- Hra na schovávačku: Rozvíja fantáziu, kreativitu a vynaliezavosť.
- Tanec: Rozvíja pohybovú obratnosť, kreativitu, fantáziu, hrubú motoriku, sluch, reč a pamäť.
- Skladanie lega: Rozvíja predstavivosť, myslenie a schopnosť sústrediť sa.
- Zapojenie do domácich prác: Rozvíja jemnú motoriku, pamäť, logické myslenie a slovnú zásobu.
- Čítanie kníh: Rozvíja logické myslenie, slovnú zásobu, jemnú motoriku a predstavivosť.
Detská pieseň a pohyb ako kľúč k sebarealizácii
Detská pieseň a pohybové hry sú kľúčom, ktorý otvára srdcia malých speváčikov a tanečníkov, poskytuje im bohatú sebarealizáciu a prináša im ozajstné potešenie. Je dôležité, aby sme im túto možnosť dopriali a podporovali ich v ich prirodzenej radosti z pohybu a hudby.
Prečítajte si tiež: Detská gymnastika: Malinovo a okolie
Príklady riekaniek a hier
Muška malá
Poletuje muška malá, (deti pobehujú a napodobňujú let)rada by sa s nami hrala.Volá na ňu Evička: (napodobňujú volanie)Veď si sadni trošička! (čupnú si)
Čimčara
Čimčara, čim, čim, čim, (poskoky znožmo s tlieskaním do rytmu)ja si trošku poskočím.Teraz čupím ako peň, (čupnúť si a hlavu skloniť do dlaní)ani prstom nepohnem.
O vrabčekovi
Čvirik, čvirik, čvirik, (poskoky znožmo)sadol vrabec na krík. (čupnúť si)Teraz sa tam pohojdáva, (pohojdávanie sa v kolenách)krídelkami na nás máva. (mávanie rukami)Zrazu frnk - brnk do lesa, (tlieskanie)chyťte si ma - smeje sa. (bežanie)
Žaba
Skáče žaba po blate, (poskoky)kúpime jej na gate. (tlieskanie)Na aké, na také, (kývanie zdvihnutými rukami)na zelené strakaté. (veselé zatočenie)
Kačka
Kačka pláva po jazere, (chôdza so zapaženými rukami)vo vode si šaty perie. (predklon, mávanie rukami)Rybky sem a rybky tam, (úklony vpravo a vľavo)ja vás všetky pochytám. (chôdza s predpaženými rukami s potleskom)Prišiel káčer ťapi, ťapi, (chôdza so zapaženými rukami)do zobáka žabku lapil. (ruky predpažiť a tlesknúť)A klania sa krásavec, (úklony vpravo a vľavo)kačku volá na tanec. (poskoky na mieste)
Prečítajte si tiež: Rozvoj pohybu a zdravia detí
O jeleňovi
Nad horami husto sneží, (výpon, pomalý drep, rukami napodobňujeme sneženie)po cestičke jeleň beží. (beh s vysokými skokmi)Vôkol biela krása je, (úklony vpravo a vľavo)v snehu jeho stupaje. (beh s vysokými skokmi)
Na cestách necestách
Ideme, ideme do lesa, (chôdza s dlhými krokmi)zlámali sa nám kolesá. (chôdza v podrepe s predpažovaním a zapažovaním)Ideme, ideme ako vlak, (poklus, predpažovať a skrčovať predpažmo)rýchlejšie letíme ako vták. (beh s upažením)
Jar je tu
Zuzka vyskočí z postele, (deti stoja v kruhu za ruky - krok vpred, vzpažiť)vraj bude dnes veselie. (pripažiť a beh do kruhu)Prečo? Nuž radosť z jari, (vzpažiť a zamávať rukami)aj nás to veľmi baví. (chôdza vzad a roztiahnuť kruh)Vybehneme na zelenú lúku, (rozbehnúť sa do priestoru)bude že to smiechu, spevu, hluku. (tanec vo dvojici)
Bzučia včielky
Bzučia včielky v úbočí, (chôdza s napodobňovaním letu včielky)nik ich bzučať neučí. (stoj spojný, ruky vbok, obraty trupom vpravo a vľavo)Len si bzučia, stále bzučia, (podrepy s napodobňovaním letu včielky)letia kvietkom do náručia. (beh v priestore s upaženými rukami, vbehnú si do náručia)
Pršteky
Mám pršteky mám. Komu že ich dám?Hop sem, hop tam, ja už to tu všetko poznám!
Prečítajte si tiež: Ako zúžiť tvár pomocou tvárovej gymnastiky
Päť zmyslov
Človek ten má zmyslov päť.
Mačička
Kto z nej pije? Mačička!
Kozička
Takto skáču nôžky moje, kozička má rožky dvoje.Kozičky vždy rady skáču, drc do boka mamku našu.
Šijem
Šijem, šijem topánky, pre Vierky aj pre Hanky,taký som ja remeselník, heš, kocúrik výmyselník!
Nos mamy
Nebojím sa máčny máčik, tučniačik ten nosí fráčik.
Kolo kolo mlynské
Kolo kolo mlynské, za štyri rýnske, kolo sa nám polámalo a do vody popadalo, urobilo čľup.Vezmeme si hoblík, pílku zahráme sa ešte chvíľku, až to kolo spravíme, pekne sa zatočíme.
Oli Oli Janko
Oli Oli Janko, klakni na kolienko. ja som vaša mamička zahráme sa trošička.
Letí lietadlo
Letí, letí lietadlo, keby na zem dosadlo!