Parkovanie v Bratislave, vrátane Ružinova, sa stáva čoraz diskutovanejšou témou. Mesto hľadá spôsoby, ako regulovať dopravu, zvýhodniť rezidentov a zároveň umožniť návštevníkom prístup do mesta. Cieľom je nájsť rovnováhu medzi potrebami obyvateľov, podnikateľov a návštevníkov.
Regulácia dopravy počas hokejových majstrovstiev
Počas Majstrovstiev sveta v ľadovom hokeji v roku 2019, ktoré sa konali v Bratislave, boli zavedené dočasné obmedzenia v okolí štadióna Ondreja Nepelu. V tejto oblasti vznikla zóna regulovanej dopravy, ktorá platila od 10. do 26. mája. Do tejto zóny mohli vchádzať autom len obyvatelia s rezidenčnou parkovacou kartou. Zóna bola ohraničená ulicami Vajnorská, Trnavská cesta, Bajkalská, Jégeho a Záhradnícka. Toto opatrenie sa netýkalo návštevníkov majstrovstiev.
O rezidenčnú parkovaciu kartu mohli požiadať osoby, ktoré mali v danej zóne prenajatý byt. Okrem občianskeho preukazu museli predložiť aj nájomnú zmluvu. O karty sa žiadalo osobne na miestnych úradoch. Osoby s trvalým alebo prechodným pobytom v zóne kartu nepotrebovali, stačil im občiansky preukaz s uvedeným bydliskom.
Zmeny v parkovacej politike v Starom Meste
Podobné zmeny v parkovacej politike sa pripravujú aj v Starom Meste. Cieľom je zlepšiť podmienky parkovania pre rezidentov a regulovať strednodobých a dlhodobých návštevníkov mesta. Mestská časť chce zároveň zvýšiť počet dostupných miest pre rezidentov, služby a krátkodobých návštevníkov.
Starostka Starého Mesta, Tatiana Rosová, tvrdí, že úplne vyhnať návštevníkov z mestskej časti nie je možné, pretože prinášajú peniaze, bez ktorých by mesto neprežilo.
Prečítajte si tiež: Vzájomné Zápasy Michalovce vs. Humenné
Princípy novej parkovacej politiky
Nová parkovacia politika v Starom Meste sa pripravovala niekoľko mesiacov. Po novom by mal mať možnosť zaparkovať v mestskej časti každý, pričom vyhradené miesta pre firmy aj rezidentov by sa zrušili. To vyvolalo obavy u niektorých obyvateľov, ktorí sa pýtali, či budú mať po návrate domov kde zaparkovať, ak sa v centre bude konať nejaká akcia.
Starostka Rosová argumentuje tým, že ak sa miesta pre nerezidentov spoplatnia, nebudú sa už do Starého Mesta tak hrnúť. Zamestnanci, ktorí v mestskej časti parkujú celý deň, by za parkovanie zaplatili viac.
Problémové lokality a riešenia
Niektoré lokality v Starom Meste, ako napríklad Moyzesova, Gunduličova či Lermontovova ulica, sú s parkovaním obzvlášť komplikované. Sídlia tu mnohé štátne inštitúcie, zastupiteľstvá a firmy, čo znižuje počet parkovacích miest pre obyvateľov. Riešením by mohlo byť zaradenie týchto lokalít do najviac spoplatnenej, červenej zóny.
Obyvatelia pešej zóny, ktorí tiež nemajú kde parkovať, by mohli mať zriadený svoj sektor. Problémom je, že toto územie spadá pod spoločnosť BPS PARK, s ktorou sa mestská časť súdi a zmluva s ňou platí až do roku 2026.
Tam, kde sa nedajú vyhradiť miesta pre automobily, sa budú vyhradzovať pre motorky a bicykle. Staré Mesto navrhlo poslancom Národnej rady SR, aby zmenili ustanovenie zákona, ktoré obmedzuje parkovanie motorkárov na chodníkoch.
Prečítajte si tiež: Tipsport Liga: Michalovce proti Budapešti
Zmeny v dopravnom značení a usporiadaní
V rámci novej parkovacej politiky sa počíta s rýchlosťou 30 kilometrov za hodinu v obytnej zóne a so znížením počtu dopravných značiek na polovicu. Na cestách nebudú vyznačené parkovacie boxy, ale len parkovací pruh.
Farebné zóny plateného parkovania
Zaniknúť by mali vyznačené parkovacie boxy a vzniknúť by mali tri farebne odlišné zóny plateného parkovania: červená, oranžová a zelená. V červenej zóne bude obmedzené parkovanie na dve hodiny s predpokladanou sadzbou dve eurá za hodinu parkovania. Oranžová zóna bude bez obmedzenia času za poplatok 1,50 eura za hodinu. V zelenej zóne by sa malo parkovať za jedno euro na hodinu.
Spoplatnené parkovanie by malo byť v pracovných dňoch od 8:00 do 18:00. Návštevníci si budú môcť kúpiť aj predplatenú parkovaciu kartu, s ktorou bude možné zaparkovať v oranžovej a zelenej zóne.
Pre rezidentov sa podľa starostky Rosovej nič zásadné v pravidlách parkovania nezmení. Na parkovaciu kartu budú môcť zaparkovať v okolí svojho domu, za čo by mali zaplatiť navrhovanú sumu 20 eur za auto do 5,5 metra za rok. Ak budú chcieť parkovať v celom Starom Meste, vybavia si kartu pre celú zónu plateného parkovania. V tomto prípade by mali zaplatiť 100 eur za rok za auto do dĺžky 5,5 metra a 200 eur do dĺžky sedem metrov.
Riešenie modelových situácií
Staré Mesto odpovedá na rôzne modelové situácie, ktoré môžu nastať po zmene parkovacej politiky:
Prečítajte si tiež: Trendy v nemeckom hokejovom trénerstve
- Návšteva rezidenta s autom: Ak príde známy alebo rodinný príslušník s trvalým pobytom v inom meste alebo v inej zóne parkovania na návštevu autom, bude platiť ako návštevník.
- Dočasný pobyt u rezidenta: Ak u rezidenta dočasne býva niekto, kto denne používa vlastné auto, no nemá trvalý pobyt v Starom Meste, bude platiť ako návštevník a nemôže mu byť vydaná rezidentská parkovacia karta.
- Auto v servise: Rezidentské karty budú vydávané formou nálepiek.
Nová parkovacia politika v Bratislave
Primátor Bratislavy Matúš Vallo začiatkom apríla predstavil novú parkovaciu politiku, ktorej podstatným prvkom je spoplatnenie užívania verejného priestoru.
Ročná rezidentská parkovacia karta pre prvé auto v domácnosti bude stáť 49 eur, za druhé auto to bude 150 eur a za tretie 500 eur. Pre ľudí, ktorí dochádzajú do Bratislavy z iných kútov Slovenska, bude stáť jedna hodina parkovania dve eurá.
Podľa hovorcu kancelárie primátora, Petra Bublu, ak by sa do parkovacej politiky zapojili v celom rozsahu 4 kľúčové mestské časti (Petržalka, Ružinov, Staré Mesto a Nové Mesto), výnosy by mohli byť na úrovni okolo 19 miliónov eur.
Financovanie dopravnej infraštruktúry
Financie získané z parkovacej politiky pôjdu do rozvoja novej dopravnej infraštruktúry. Realizovať ju bude 100%-ná mestská organizácia a kontrolovať dodržiavanie pravidiel parkovania bude zabezpečovať mestská polícia.
Každá navrhnutá rezidenčná zóna bude analyzovaná samostatne ešte pred zavedením regulácie. Mesto Bratislava vypracuje dopravný projekt individuálne pre každú mestskú časť na základe jej návrhov a vyznačí legálne parkovacie miesta. Ak by prišlo vyznačením legálnych parkovacích miest k úbytku možností parkovania pre rezidentov, budú súčasťou dopravných projektov aj projekty parkovacích domov alebo nových parkovacích plôch.
Povinnosť pre developerov
Ďalším opatrením proti parkovacím problémom je povinnosť pre developerov a iných staviteľov vybudovať v rámci svojej parcely aj adekvátny počet parkovacích miest. Norma STN predpisuje minimálne 1 parkovacie miesto na 2-izbový byt, 1,5 parkovacieho miesta na 3-izbový byt a 2 parkovacie miesta na 4-izbový byt.
V Bratislave sa pri novostavbách a nadstavbách tiež platí „poplatok za rozvoj“ v zmysle zákona o miestnom poplatku za rozvoj. Pravidlá týkajúce sa tohto poplatku určuje okrem zákona aj všeobecne záväzné nariadenie jednotlivých mestských častí.
Carsharing ako riešenie
Zdieľané automobily by mohli významne obmedziť potrebu ľudí vlastniť auto, ktoré je väčšinu dňa nevyužívané a v podstate len zaberá verejný priestor.
tags: #hokej #rezidencna #karta #Ružinov #podmienky