Volkswagen Polo je malý automobil, ktorý si získal popularitu vďaka svojej spoľahlivosti, hospodárnosti a praktickému dizajnu. Tento článok sa zameriava na konštrukčné aspekty vozidla, vrátane podvozku, motorov a prevodoviek.
Dizajn a Interiér
Hodnotenie dizajnu vozidla je subjektívne, ale v prípade VW Polo sa dá povedať, že dizajn je atraktívny. Prednej časti dominujú zaujímavo tvarované stmavené svetlomety a športovo strihnutý predný nárazník. Zboku zaujmú efektné bočné zrkadlá so športovým strihom a hlboký prelis tiahnuci sa naprieč celou dĺžkou dverí. Zadnej časti dominujú štruktúrované svetlá a mohutný zadný nárazník, ktorý kontrastuje s menším vekom kufra.
Interiér vozidla je na Volkswagen nezvyčajne živo stvárnený. Napriek použitiu tvrdých plastov je ich povrchová úprava a sfarbenie podarené. Lícovanie jednotlivých dielov a celkové dielenské spracovanie je na vysokej úrovni. Páčky pod volantom a jednotlivé ovládače sú tradične dobre spracované a ergonómia ovládania prvkov výbavy vozidla je na výbornej úrovni. Volant je potiahnutý na dotyk príjemnou „koškou“ a má akurátnu veľkosť. Pri dlhšej jazde môže vadiť poloha ľavého lakťa, ktorý si ťažko hľadá optimálnu polohu. Sedadlá sú primerane komfortné s optimálnou šírkou aj dĺžkou. Rozsah nastavenia sedadiel a volantu vyhovie asi každému. Chýba výraznejšie bočné vedenie sedadiel. Miesta je vpredu dostatok aj na šírku a na výšku. Vzadu sa pohodlne odvezú dvaja priemerne živení dospelí a jedno dieťa v strede. Vozidlo môže byť vybavené lakťovou opierkou, ktorá pri optimálnom nastavení bráni preraďovaniu. Situáciu zhoršuje aj nižšie umiestnenie radiacej páky.
Batožinový Priestor a Odkladacie Priestory
Do kufra sa zmestí celkom slušných 280 litrov a po sklopení zadných sedadiel narastie tento objem na 962 litrov. Kufor je dobre tvarovaný a prístupný cez vysoko sa otvárajúce veko, ale má vyššiu nakladaciu hranu. Poteší dvojité dno s odklápateľnou prepážkou a slušný počet odkladacích priestorov v interiéri.
Audio Systém
V Pole sa nachádza základné rádio RCD 210 s výkonom 2 x 20W a originálnymi 4 reproduktormi. Príjem signálu je priemerný, ovládanie intuitívne a zvuk podpriemerný. Pri bežnej hlasitosti je zvuk po nastavení ako tak počúvateľný, avšak pri snahe o hlasitejší posluch sa do popredia dostávajú „ujačané“ stredovýšky, ktoré sú každým ďalším pridaním viac a viac skreslenejšie.
Prečítajte si tiež: Ako demontovať prístrojovú dosku zadnú na VW Polo?
Motory
1.2 TDI BlueMotion
Veľmi som sa potešil, keď sa mi do rúk dostalo najúspornejšie sériovo vyrábané a u nás predávané vozidlo v súčasnosti. Podľa výrobcu má totiž VW Polo 1,2 TDi Bluemotion spotrebovať v priemere len 3,3 litra nafty na 100 km. Super hodnota, čo poviete? Vozidlo bolo v čase testu úplne nové, a tak aj výsledná spotreba dosiahnutá počas prvých cca 1500 km ešte s najväčšou pravdepodobnosťou pôjde o nejaké to deci dole.
Čo vlastne prívlastok Bluemotion v prípade Pola znamená? Oproti klasickej variante, prevedenie BlueMotion je doplnené niekoľkými (dnes už klasickými) konštrukčnými riešeniami, ktoré znižujú kombinovanú spotrebu paliva. Ide o štart-stop systém (automaticky vypínajúci motor v prípade státia vozidla), ďalej inteligentný alternátor, ktorý zvyšuje dobíjanie akumulátora pri brzdení a odľahčuje tak motor pri akcelerácii. Štandardom BlueMotion sú pneumatiky 185/60 R15 s nízkym valivým odporom a aerodynamicky tvarované disky z ľahkých zliatin.
Motor 1,2 TDI konštrukčne vychádza zo štvorvalca 1,6 TDI. Má 3 valce, rozvod DOHC - štyri ventily v každom valci, vstrekovanie common-rail s max. vstrekovacím tlakom 1800 bar, kompresný pomer 16,5:1 a obsahuje filter pevných častíc. Pri objeme 1199 cm3 dosahuje maximálny výkon 55 kW pri 4200 ot/min a krútiaci moment 180 Nm pri 2000 ot/min. Maximálna rýchlosť je podľa výrobcu 173 km/hod, zrýchlenie z 0-100 je za 13,9 sekundy a spotreba by sa mala v priemere pohybovať okolo 3,3 litra nafty na 100 km.
Dieselový trojvalček ma celkom príjemne prekvapil. Neohúril síce kopancom ala 1,4 TDi, ale bol výrazne tichší, kultivovanejší a pri troche snahy poteší aj spotreba. K životu sa preberie za piskľavého zvuku vytočeného štartéra, na studeno beží na dieselový trojvalec veľmi ticho a aj kultivovane. Do otáčok sa zberá trocha pomalšie a aj jeho záťah nie je prehnane akčný. Až som mal na začiatku pocit, či tým 180 Nm nebola omylom pridaná dopredu naviac jednotka. Chcelo to však trocha zvyku a cviku. Oproti staršiemu 1,4 TDi PD má menšia 1,2 TDi o 15 Nm menej, ale krútiaci moment je rozložený v podstatne širšom otáčkovom spektre. Do cca 1400 otáčok je prejav motora veľmi mdlý a na nejakú akceleráciu zabudnite. Nad 1400 ot/min motor pomaly naberá na sile, tá však stačí len na udržanie rýchlosti alebo slabú akceleráciu po rovine. V prípade jazdy čo i len do miernejšieho kopca dochádza motoru v týchto otáčkach pomerne rýchlo dych (hlavne ak je auto obsadené 3 a viac osobami) a je potreba podradiť na nižší stupeň. Razantnejšie pridanie plynu v týchto otáčkach spôsobuje najmä na štvrtom a piatom prevodovom stupni mierne dunenie motora, ktoré sa vytratí až prekročením 1900 ot/min. Pohotovo ale aj pohodovo sa motor správa nad 1900 ot/min. Ak chceme výraznejšie zrýchľovať, oplatí sa podradiť tak, aby bolo na otáčkomeri aspoň 1900 ot/min. Na rozdiel od 1,4 TDi, ťahá motor 1,2 TDi plynule až do 4300 ot/min, kedy začína postupne slabnúť a približne v 4800 ot/min sa jeho výkonový rozlet končí. Nastavenie radcu preradenia rýchlostí je vyslovene na spotrebu a netreba ho vždy počúvať. Nezaškodí sa občas riadiť svojim pocitom a sluchom, to znamená v prípade snahy o dynamickejšiu jazdu, motor treba trocha viac vytočiť.
Polo Bluemotion vie byť naozaj veľmi úsporné, ale chce to umne a citlivo narábať s pedálom akcelerátora a počúvať vševeda na preradenie. V skúšobnej jazde na spotrebu som skutočne dosiahol priemeru 3,3 litra a rozhodne som nebol brzdou premávky, len bolo treba narábať s pedálom akcelerátora veľmi jemne. Treba však dodať, že skúšobná jazda sa skladala asi z 80% ciest mimo mesta, z 20% mestských ciest a diaľnica bola vynechaná. V prípade diaľničnej 130 sa spotreba vyšplhala na priemerných (lichotivých) 4,4 litra.
Prečítajte si tiež: Ako resetovať servisnú kontrolu na VW Polo?
1.4 (1994-1999)
Volkswagen Polo 1.4 vyrobený v období rokov 1994 až 1999 je malý, kompaktný automobil, ktorý sa stal obľúbeným medzi vodičmi hľadajúcimi spoľahlivé a úsporné vozidlo. Tento model sa vyznačuje moderným dizajnom pre svoju dobu, ktorý kombinoval eleganciu s praktickosťou. Motor s objemom 1.4 litra a výkonom 44 kW (60 hp) je benzínový agregát, ktorý ponúka dostatočnú silu na každodenné jazdenie po mestských cestách aj na dlhšie trasy. Tento motor je známy svojou spoľahlivosťou a nízkou spotrebou paliva, čo je pre majiteľov veľmi atraktívne.
Elektrika Motora
Elektrika motora zahŕňa množstvo dôležitých komponentov, ako sú snímače, čidlá a káblové zväzky, ktoré zabezpečujú správnu funkciu spaľovacieho motora. V moderných automobiloch je bezchybná činnosť elektrickej sústavy motora nevyhnutná pre výkon, spotrebu paliva aj ekologické parametre. Elektrické súčiastky motora zbierajú a prenášajú informácie do riadiacej jednotky. Tá na základe údajov z čidiel (napr. snímač teploty, snímač otáčok kľukového hriadeľa, snímač tlaku v sacom potrubí či lambda sonda) optimalizuje chod motora. Investícia do kvalitných snímačov a čidiel prináša množstvo výhod. Vozidlo štartuje bez problémov, spotrebuje menej paliva a má optimálny výkon. Navyše sa znižuje riziko poškodenia ďalších dôležitých častí motora. Pri výbere dielov elektriky motora je dôležité zvoliť kompatibilné súčiastky podľa značky, modelu a motorizácie vozidla. Odporúča sa kupovať diely od overených výrobcov, ktoré zaručujú presnosť a dlhú životnosť. Snímače a čidlá nemajú pravidelný servisný interval ako napríklad olej alebo filtre, no ich funkčnosť je dobré priebežne kontrolovať diagnostikou. Ak sa rozsvieti kontrolka motora alebo zaznamenáte nepravidelný chod, zvýšenú spotrebu či slabší výkon, problém môže byť práve v elektrike motora. Elektrika motora je srdcom moderného automobilu. Snímače a čidlá poskytujú riadiacej jednotke kľúčové údaje, bez ktorých by motor nemohol správne fungovať. Ich kvalita a spoľahlivosť majú priamy vplyv na výkon, spotrebu aj životnosť auta.
Prevodovka
Päťstupňová prevodovka a radenie, ako už je v koncerne VW zvykom, je presné s minimálnymi vôľami v koncových polohách. Aj samotné radenie jednotlivých prevodových stupňov ide zľahka, iba vyradenie spiatočky ide dosť ztuha, čo pocíti najmä menšou silou obdarená ženská ruka. Keďže sa jedná o verziu Bluemotion, prevodovka mala dosť dlhé prevody. Na môj vkus až moc dlhé. Motor na trojke pri 60 km/hod točí rovných 2000 ot. Pri piatom prevodovom stupni točí motor pri 90 len 1600 ot. a pri diaľničnej 130 necelých 2400 ot/min. V kombinácii s 5-stupňovou manuálnou prevodovkou, ktorá umožňuje hladké a presné radenie, je jazda s týmto autom veľmi komfortná (platí pre model 1.4 z rokov 1994-1999).
Podvozok
Po prejazde zopár nerovností som nadobudol pocit, či súdruhovia zo západnej NDR (konkrétne z Volfsburgu), neboli testovať a ladiť podvozok Pola na našich tankodromoch. Pri prejazde aj väčších nerovností sa ozýva iba tlmené buch a Polo si bez väčšieho rozladenia aj vo vyšších rýchlostiach pokračuje v nalinkovanej jazdnej stope ďalej. V komforte patrí Polo vo svojej triede medzi absolútnu špičku. Na druhej strane, dalo by sa očakávať horšie držanie stopy a celkovo horšia jazdná stabilita, ale opak je pravdou. Napriek pomerne balónovým a úzkym pneumatikám sa Polo chovalo stabilne aj v ostrejších zákrutách. Blízko limitu sa ozýval mierny piskot palivo šetriacich pneumatík. So širšími pneumatikami si viem predstaviť aj celkom zábavné jazdné divadlo, pretože mrštnosť a ochota vrhať sa do zákrut malému Polu rozhodne nechýba.
Brzdy a Riadenie
Brzdy sú na dané jazdné výkony bohato dimenzované a neunavil som ich ani po opakovaných intenzívnych brzdeniach dole Šturcom. Pochvalu si zaslúži aj riadenie. Počnúc dobre tvarovaným volantom, cez dobrú citlivosť okolo stredovej polohy a optimálnu strmosť až po dobrú komunikatívnosť, teda spätnú väzbu. Skvelo sekunduje podarenému podvozku a nerobí mu problém ani rýchle striedanie úzkych ciest II.
Prečítajte si tiež: Sprievodca resetovaním kontrolky oleja VW Polo
Bezpečnosť
Volkswagen Polo 1.4 je vybavený základnými bezpečnostnými prvkami, ako sú airbagy a posilňovač riadenia, čo prispieva k lepšiemu ovládaniu vozidla.