Futbalová prípravka je kľúčovou fázou vo vývoji mladých futbalistov. Cieľom je položiť základy pre ich budúcu kariéru, a to nielen po stránke technickej a taktickej, ale aj sociálnej a psychologickej. V tomto článku sa pozrieme na vekové kategórie v prípravke, ich špecifiká a na to, ako by mal vyzerať tréningový proces v jednotlivých obdobiach.
Predprípravka: zábava a rozvoj základných zručností (5-6 rokov)
V predprípravke sa deti zoznamujú s futbalom prostredníctvom hravých aktivít. Používa sa lopta č. 3, ktorá je pre ne vhodná. Dôležité je, aby sa deti zabávali a rozvíjali si koordináciu, pohotovosť a šikovnosť s loptou i bez nej. Tréning by mal obsahovať behanie, skákanie, obratné padanie a rôzne hry s loptou. Základná myšlienka v útoku je dávať góly a v obrane im zabraňovať. V tejto vekovej kategórii sa kladie dôraz na to, aby sa lopta nachádzala v časti ihriska, kde je brankár cudzí a kde má skončiť v bránke. Deti by sa mali učiť, že v časti ihriska, kde je ich brankár, by lopta mala byť čo najmenej a vždy ju treba dostať preč. Tu treba len brániť.
Mladšia prípravka: technika a základy taktiky (6-8 rokov)
V mladšej prípravke (lopta č. 4) sa pokračuje v rozvoji technických zručností, ako je vedenie lopty s obchádzaním prekážok. Deti sa začínajú učiť základy prihrávania a spracovania lopty. Dôležité je, aby sa rozprávali s deťmi o herných situáciách a viedli ich nenásilným spôsobom k tomu, aby začali o hre premýšľať. Sami musia pochopiť, prečo sa ktorá vec robí a musia sa naučiť správne sa rozhodovať v herných situáciách.
Staršia prípravka: zdokonaľovanie techniky a taktiky (8-10 rokov)
V staršej prípravke (lopta č. 4) sa zdokonaľuje vedenie lopty s obchádzaním prekážok. Deti sa učia zdvíhať loptu, žonglovať a vhadzovať. Streľba rôznymi časťami nohy a spracovanie lopty po zemi sú dôležitou súčasťou tréningu.
Prípravka U11: komplexný rozvoj (10-11 rokov)
V kategórii U11 (lopta č. 5) sa pokračuje v zdokonaľovaní techniky a taktiky. Deti sa učia prihrávať a spracovávať loptu vzduchom, strieľať rôznymi časťami nohy v rozličných situáciách, spracovávať loptu po odraze a hrať hlavou.
Prečítajte si tiež: Kde sledovať futbalové prenosy U20?
Teória tréningu a aspekty hry
Základnou myšlienkou tréningu prípravky by malo byť: „Deti nie sú malí dospelí!“ Hlavným cieľom je učenie sa športovej hre. Dôležité je, aby sme na deti vhodne pôsobili vo všetkých aspektoch, ktoré dieťa rozvíjajú ako hráča aj ako človeka a volili primerané metódy. Medzi tieto základné aspekty patrí sociálny, psychologický, technický, taktický a kondičný aspekt.
Technický aspekt
- Zvládnutie základných technických zručností
- Maximálny počet dotykov s loptou
- Dôraz na individuálny rozvoj schopností v čo najväčšej miere u každého jednotlivca
Vek 6-7 rokov - vedenie lopty, spracovanie, úvod do streľby. Vek 8-9 rokov - vedenie lopty, úvod do prihrávok, zdvíhanie lopty, úvod do žonglovania, úvod do vhadzovania, streľba rôznymi časťami nohy, spracovanie po zemi. Vek 10-11 rokov - vedenie lopty, prihrávanie aj spracovanie vzduchom, streľba rôznymi časťami nohy v rozličných situáciách, dvíhanie lopty, žonglovanie, spracovanie lopty po odraze, úvod do hry hlavou.
Taktický aspekt
- Rozvoj technicko-taktických schopností pomocou malých foriem s menším počtom hráčov
- Najlepšie vysvetlenie je ukážka, obrázok, treba využiť napodobňovaciu schopnosť
- Učiť sa hrou, futbalom, futbalovými situáciami
- Žiadna špecializácia, neorientovať sa na jeden post, pestovať univerzálnosť
- Každý hráč si musí vyskúšať všetky posty a poznať zákonitosti všetkých pozícií
Vek 6-7 rokov - bez akejkoľvek taktickej zviazanosti, učiť deti uvedomovať si vlastnú a súperovu bránu, vysvetliť hru bez rúk (nechytať loptu do ruky). Vek 8-9 rokov - 1 na 1, krytie lopty, učiť robiť tlak na hráča s loptou, pestovanie univerzálnosti, zoznamovanie sa s každým postom, prehlbovanie znalosti pravidiel, začať dodržiavať hranice ihriska, úvod do spolupráce a prihrávania, získanie základných návykov v situáciách v držaní lopty (nezavadziam spoluhráčovi, nabieham, nie všetci na kope) a bez lopty (snažím sa napádaním získať loptu, návrat dozadu po strate lopty). Vek 10-11 rokov - prehĺbenie predošlých základov, učiť sa ako herne zvládnuť situácie 1 na 1 (bránenie), 2 na 1 (útočenie), získavať prehľad zdvihnutou hlavou, hrať rýchlo a vždy so zámerom (nenakopávať), začínať s nácvikom základných herných situácií (kop od brány, rohový kop, vhadzovanie).
Kondičný aspekt
- Prípravkový vek je dobou plynulého rastu všetkých orgánov. Vzhľadom k nie úplne vyvinutej kostre je potrebné venovať častú pozornosť návyku dobrého držania tela
- Vývojové zvláštnosti nevytvárajú vhodné podmienky pre sústredenejší vytrvalostný a silový rozvoj
- V období medzi 7-10 rokom je najintenzívnejší rozvoj koordinačných schopností
- Je to kľúčové obdobie pre rozvoj rýchlosti
- Dôležité je upozorniť na nerovnomernosť vývoja jednotlivých jedincov, ktorú treba rešpektovať.
Sociálny aspekt
- Tréningu a súťaženiu musí dominovať herný princíp, ktorý znamená viacmenej príjemné zážitky
- Hra a tréning ako radosť a zábava
- Porážky by nemali byť dôvodom stresujúceho postoja trénera ani rodičov
- V tomto veku sú deti prístupné preberaniu názorov druhých, dospelí sú pre nich autoritou - v tom spočíva zodpovednosť dospelých
- Je potrebné nezabúdať ani na hygienu, životosprávu a denní poriadok
- Podpora a pomoc zo strany rodičov, rodiny, školy je vítaná a potrebná
- Deti sa cítia dobre ako súčasť tímu, celku
- Potreba navodiť bezpečné, dôveryhodné, organizované prostredie
- Jednoduché pravidlá, etika
- Učiť sa skupinovému chovaniu (pomáhať iným, nechať si pomôcť, rešpektovať druhých)
- Fair play súťaženie
Psychologický aspekt
- Lavínovite pribúda nových vedomostí, rozvíja sa pamäť a predstavivosť, rysy osobnosti nie sú zďaleka ustálené, deti charakterizuje impulzívnosť
- Učenie nových zručností
- Entuziazmus - radosť z hry, pohybu
- Predstavivosť - najviac pomôže obrázok či ukážka
- Objavovanie - do lopty môžeme kopnúť toľkými spôsobmi
- Vystríhať sa strachu a nude, častému opakovaniu rovnakých cvičení, uprednostňovaniu dynamických činností pred statickými, obmedzenie na minimum dlhotrvajúcich aktivít, rýchle striedanie aktivít
- Mentálny vývoj smerom k mysleniu pohybu v priestore ešte nie je dokončený
- Vývoj k spolupráci podporujeme pomocou hier v malých skupinách
- Aktivovať tvorivé myslenie v spojení s konkrétnym pohybom
Úloha rodičov
Rodičia majú významný vplyv na futbalový vývoj dieťaťa. Je dôležité, aby poznali základné zákonitosti a náležitosti, ktoré sú vhodné pre zdravý futbalový rast dieťaťa. Rodič by mal poskytovať maximálnu podporu svojmu dieťaťu, nezasahovať do tréningového procesu, nekritizovať dieťa, dopomáhať svojim správaním počas zápasov k dobrej atmosfére v kolektíve a pomôcť nejakými maličkosťami k budovaniu kolektívu družstva a celého klubu.
Kolektív
Veľmi dôležitá vec vo futbalovej hierarchii je kolektív. Na strane detí, aj na strane rodičov. Pomaly treba začať učiť deti aj doma (podobne ako to robíme my na tréningu) základy zodpovednosti voči kolektívu, trénerovi, sebe. Dieťa sa musí naučiť komunikovať so spoluhráčmi v kolektíve, s trénerom a pod. V prípade náhlej neúčasti na akciách (tréningy, zápasy a pod.), chorobách alebo podobných prekážkach treba sa naučiť vždy informovať trénera. Na tréningy a akcie treba chodiť včas, nosiť si potrebné pomôcky, správať sa k nim primeraným spôsobom a starať sa o nich (lopty kužele, fľaše, kopačky, dresy). Dieťa musí cítiť zodpovednosť voči kolektívu.
Prečítajte si tiež: Zápasy Slovenska a Česka v dejinách futbalu
Tenis ako doplnkový šport
Pre deti do 10 rokov by tenis nemal byť hlavnou a jedinou športovou aktivitou. Dôležitý je všestranný pohybový rozvoj, ktorý je hlavne v mladšom detskom veku veľmi potrebný. Správny tenisový tréner by preto mal podporovať, aby deti vykonávali aj iné športy (veľmi vhodné sú napr. gymnastika, futbal, plávanie, atletika). Tenis patrí medzi finančne náročnejšie športy, napriek tomu stále zostáva v rebríčku popularity a atraktívnosti na horných priečkach. Na správne vedenej tréningovej hodine sa dieťa dokáže naučiť hrať tenis hravou i zábavnou formou, a pritom pociťovať radosť z pohybu. Získa cit pre loptu, osvojí si základné tenisové údery, bude schopné zahrať si tenis s kamarátmi, pretože tenis je v prvom rade hra. Tenis u dieťaťa rozvíja koordinačné a rýchlostné schopnosti, psychiku, taktiku, súťaživosť, koncentráciu. Dieťa sa zoznámi i s tenisovou kultúrou v klube a naučí sa správať disciplinovane na kurte.
Prečítajte si tiež: Všetko o 4. Lige Juh: výsledky, tabuľka, novinky