Šípky sú vzrušujúca hra s bohatou históriou, ktorú s nadšením hrajú ľudia po celom svete. Od svojich skromných začiatkov v stredovekom Anglicku sa šípky vyvinuli do populárneho športu s rozsiahlymi turnajmi a ligami. Tento článok poskytuje komplexný prehľad o šípkach, od histórie a základných pravidiel až po výber vybavenia, tréningové tipy a pravidlá stanovené Slovenskou šípkarskou federáciou (SŠF).
História a popularita šípok
Šípky majú svoje korene v stredovekom Anglicku, kde ich vojenskí lukostrelci používali ako tréningový nástroj. Časom sa hra rozšírila a stala sa obľúbenou v krčmách a kluboch. Moderné turnaje v šípkach si získali popularitu najmä v 20. storočí, a to aj vďaka televíznym prenosom. Obľuba šípok spočíva v ich jednoduchých pravidlách a ľahko pochopiteľnej hre. Dnes sa šípky nehrajú len v puboch a kluboch, ale vďaka televízii a online platformám sú prístupné miliónom ľudí, pričom turnaje ponúkajú vzrušujúce zážitky pre hráčov aj divákov.
Základné pravidlá hry
Aby ste mohli hrať šípky správne a spravodlivo, je dôležité oboznámiť sa s oficiálnymi pravidlami.
Ciele a bodovanie
Hra začína s každým hráčom, ktorý má 501 bodov. Cieľom je tieto body znížiť na nulu (tzv. "zatvoriť") čo najrýchlejšie. Väčšina turnajov sa hrá vo formáte 501. Štandardne sa hrá systémom double-out - teda na nulu sa musí dôjsť zásahom do dvojitého sektoru. Býčie oko sa počíta ako double 25. Každý terč má po okraji bodovú stupnicu, ktorá určuje hodnotu jednotlivých sektorov (ako "plátky syra").
Hrací priestor a vzdialenosti
Hráči musia stáť za čiarou zvanou "oche", ktorá je 237 cm od terča. Stred terča má byť vo výške 173 cm od zeme. Za hrací priestor sa považuje priestor do vzdialenosti 3,60 m od zadnej steny šípkového stroja. Šírka hracieho priestoru nesmie byť menšia než 1 m. Bok šípkového stroja musí byť umiestnený najmenej vo vzdialenosti 30 cm od steny. Výška hracieho priestoru (vzdialenosť medzi podlahou a stropom) nesmie byť menšia ako 2,30 m.
Prečítajte si tiež: Sprievodca nákupom vrhacích šípok
Priebeh hry
Každý hráč má k dispozícii tri šípky pre jeden hod. Šípky musia byť hodené individuálne. Akákoľvek šípka, ktorá spadne z terča alebo sa odrazí, sa nezapočíta. Šípky musia ostať zaseknuté v terči, kým si ich hráč nevyberie. Hráč musí stáť za hodovou čiarou pri hode. Ak hráč stojí príliš bokom, musí sa riadiť predstavou pokračovania hodovej čiary. Zachovávanie etikety a správneho správania sa počas hry je nevyhnutné. Hráči by mali odstrániť šípky z terča pred tým, než si podajú ruky so súperom, čo nie je považované za neslušné.
Herné módy
V režime "Set Mode" musí hráč vyhrať určitý počet legov, aby získal set. Napríklad, ak je hra nastavená na "Best of 5 Sets, Best of 5 Legs", hráč, ktorý ako prvý vyhrá tri legy, vyhrá set. V režime "Matchplay Mode" je špecifikovaný určitý počet legov. Napríklad v hre "Best of 21 Legs" vyhrá zápas hráč, ktorý ako prvý vyhrá 11 legov. Na Pro Tour a na podujatiach PDC Europe sa hra vždy hrá na vzdialenosť "Best of 11 Legs".
Typy hier
Hra v šípky sa môže deliť na rôzne kategórie podľa pravidiel, cieľov a štýlu hry. Medzi najpopulárnejšie patria:
- X01 (301, 501, 701): Tieto hry začínajú s určitým počtom bodov, a cieľom je dostať sa presne na nulu.
- Cricket: Cieľom je "zatvoriť" čísla 15 až 20 a bullseye pred súperom a získať najvyššie skóre.
- Around the Clock: Cieľom je trafiť každé číslo na terči v poradí od 1 do 20. Prvý hráč, ktorý dokončí celý cyklus, vyhráva.
- Halve It: Hráči majú preddefinovanú sadu cieľov (napríklad jednotlivé čísla, dvojitý hit, trojitý hit). Ak hráč nezíska bod v danej rundě, jeho skóre sa zníži na polovicu.
- High Score a Low Score: Pri hre high score vyhráva hráč s najvyšším počtom bodov. V hre low score vyhráva hráč s najnižším počtom bodov.
Tieto hry si môžete prispôsobiť podľa úrovne zručnosti hráčov alebo podľa toho, aký druh zábavy preferujete.
Výber vybavenia
Pre kvalitnú hru šípok je dôležité vybrať si správne vybavenie.
Prečítajte si tiež: Ako hrať šípky vo dvojici
Šípky
Pri výbere šípok je dôležité zvážiť niekoľko kľúčových aspektov, aby ste si vybrali tie, ktoré najlepšie vyhovujú vašim potrebám a štýlu hry. Začnite s niekoľkými setmi šípok rôznych váh a s rôznymi typmi hrotov (ak nie ste istí, či budete hrať na soft tip alebo steel tip terče). Percentuálny obsah volfrámu v šípkach je kľúčovým faktorom pre výkon profesionálnych hráčov.
- Steel tip (ostré špičky): Vyžadujú tradičné sisalové terče.
- Soft tip (mäkké špičky): Používajú sa s elektronickými terčmi.
Časti šípky:
- Hrot: Oceľový (pre sisalové terče) alebo plastový (pre elektronické terče).
- Telo (barrel): Vyrobené z mosadze, zliatiny niklu a striebra alebo wolframu a niklu.
- Násadka (shaft): Plastové, oceľové (hliníkové, titánové) alebo kombinované.
- Letka (flight): Vyrobená z polyesteru, nylonu alebo plastových fólií.
Terč
Výber správneho terča na šípky závisí od vašich preferencií, úrovne zručnosti a toho, či plánujete hrať s mäkkými alebo ostrými špičkami šípok. Sisalový terč je vhodný pre steel šípky (šípky s oceľovým hrotom) a elektronický terč pre soft šípky (s plastovým hrotom). Investícia do kvalitného terča sa dlhodobo oplatí, najmä ak máte vážny záujem o zlepšenie svojich šípkarských zručností.
Technika hádzania
- Postoj: Nohy by mali smerovať k boku miestnosti, nie k línii hodu. Ak hádžete pravou rukou, tak vaša pravá noha bude vpredu (bližšie k čiare) - na nej bude väčšina váhy. Ľavá noha drží rovnováhu, ktorá je pri hre veľmi dôležitá. Pri ľavákoch je to naopak (ľavá noha vpredu). Špičkou pravého (u ľavákov ľavého) chodidla sa dotýkajte čiary hodu. Počas hodu je potrebné zachovať telo v pokoji a nehybnosti, pohybovať iba predlaktím a zápästím.
- Držanie šípky: Vezmite šípku do dlane, vyvážte ju a nájdite jej ťažisko. Potom šípku posuňte palcom do špičiek prstov. Palec umiestnite tesne za ťažisko, šípku môžete držať toľkými prstami, koľko vám vyhovuje (odporúča sa najmenej tromi - palec, ukazovák a prostredník). Všetky prsty sa však dotýkajú tela šípky, v žiadnom prípade násadky alebo letky.
- Technika hádzania: Je dôležité, aby ste si uvedomili, že šípka letí podľa paraboly (oblúkom), nie rovno. Táto krivka môže byť oblejšia alebo plochšia, podľa toho, akou silou je šípka hodená. Hlavnou úlohou je viesť šípku podľa tejto paraboly a zaistiť, aby po nej šípka letela aj po opustení ruky.
Tréning a zlepšenie
Tréning šípok je kľúčový pre zlepšenie vašej presnosti, konzistencie a celkovej hry. Tu je niekoľko tipov, ako efektívne trénovať:
- Vyhraďte si pravidelný čas na tréning.
- Sústreďte sa na konzistentnú formu hodu.
- Praxujte rôzne hry (napr. 501, Cricket) a zamerajte sa na rôzne aspekty hry.
- Zaznamenávajte svoje výsledky a pokrok.
- Praktizujte vizualizáciu úspešných hodov a situácií.
- Simulujte tlakové situácie, ktoré môžete zažiť počas súťaže.
- Sledujte videá odborníkov alebo trénerov a učte sa od pokročilých hráčov.
- Pracujte na zlepšení sily a flexibility vo vašej vrhacej ruke a v celom tele.
- Nezabudnite na dôležitosť odpočinku a regenerácie.
Pamätajte, že zlepšenie v šípkach vyžaduje čas a trpezlivosť. Začať s hraním šípok je zábavné a relatívne jednoduché, ale ako pri každej zručnosti, zlepšovanie si vyžaduje trpezlivosť a prax.
Pravidlá Slovenskej šípkarskej federácie (SŠF)
Slovenská šípkarská federácia (SŠF) je organizácia, ktorá zastrešuje šípky na Slovensku a stanovuje pravidlá pre súťaže a turnaje.
Prečítajte si tiež: Rozmery, pravidlá a história biatlonu
Dôležité definície:
- Hráč: Osoba štartujúca v akejkoľvek súťaži a kategórii moderných šípiek.
- Licencovaný hráč: Hráč, ktorý si zakúpil registračný preukaz uznaný pre turnaje SŠF.
- Rozhodcovia: Osoby poverené usporiadateľom riadením súťaže po športovo-technickej stránke.
- Leg: Jedna konkrétna hra zložená z niekoľkých kôl medzi dvoma a viac hráčmi.
- Klub: Zoskupenie hráčov s právnou subjektivitou, alebo bez.
Technické parametre:
- Predpísané miery a váhy šípok:
- Minimálna dĺžka: 60 mm
- Maximálna hmotnosť: 20 g
Hrací priestor:
- Za hrací priestor sa považuje priestor do vzdialenosti 3,60 m od zadnej steny šípkového stroja.
- Šírka hracieho priestoru nesmie byť menšia než 1 m.
- Bok šípkového stroja musí byť umiestnený najmenej vo vzdialenosti 30 cm od steny.
- Výška hracieho priestoru nesmie byť menšia ako 2,30 m.
Čiara hodu:
- Čiara hodu je vodorovná čiara vedená po podlahe hracieho priestoru vo vzdialenosti 2,37 m od prednej strany terča.
- Stred terča (Bull) je tak zároveň vo výške 173 cm po kolmici od podkladu, na ktorom stojí šípkový stroj.
Priebeh hry:
- Pre každé kolo má hráč k dispozícii maximálne 3 šípky, ktoré hádže smerom k terču.
- Hod sa uskutočňuje v stoji.