Cestná cyklistika je populárny šport, ktorý si získava čoraz viac priaznivcov aj medzi ženami. Tento článok sa zameriava na pravidlá cestnej cyklistiky pre ženy, ako aj na dôležité aspekty vybavenia a tipy pre začiatočníčky.
Aktuálne zmeny v pravidlách UCI
Medzinárodná cyklistická únia (UCI) pravidelne aktualizuje pravidlá cestnej cyklistiky s cieľom zvýšiť bezpečnosť jazdcov a zabrániť technologickému podvádzaniu. Niektoré z nedávnych zmien, ktoré ovplyvňujú aj ženskú cyklistiku, zahŕňajú:
- Šírka riadidiel: UCI zavádza povinnosť používať širšie riadidlá.
- Šírka vidlice: Od roku 2026 budú cestné bicykle obmedzené maximálnou vnútornou šírkou vidlice na 115 mm a 145 mm vzadu na zadnej stavbe.
- Prilby: Pravidlá pre prilby sa rozdelia na dve kategórie - samostatne pre cestné preteky a pre časovky.
- Certifikácia: Od 1. januára 2027 sa očakáva zavedenie nového, formálneho schvaľovacieho procesu pre prilby, podobného certifikáciám ako CE či CPSC.
- Výška ráfikov: Maximálna výška ráfikov pre hromadné cestné preteky bude od 1.
- Pozvánky na preteky WorldTour: Prvé tri ProTeamy v rebríčku budú mať automatickú pozvánku na všetky etapové preteky WorldTour.
Slovenka Nórka Jenčušová a jej cesta na Olympijské hry
Nórka Jenčušová, 21-ročná študentka Technickej univerzity v Košiciach, dosiahla významný úspech, keď si po dlhých rokoch vybojovala miestenku na olympijských hrách v Paríži. Jej trénerkou je Lenka Ilavská (teraz Litvinová), ktorá reprezentovala Slovensko na OH v Atlante v roku 1996.
Cesta k cyklistike
Predtým, ako sa Nórka začala venovať cyklistike, plávala, pretekala v triatlone a atletike. Neskôr sa rozhodla pre cyklistiku, v ktorej sa jej podarilo dosiahnuť významné úspechy, ako napríklad víťazstvo na Majstrovstvách Európy v dráhovej cyklistike v disciplíne scratch v roku 2020.
Príprava a pretekový program
Príprava na sezónu začína už v januári, kedy sa odchádza do tepla najazďovať kilometre. Pretekový program trvá od februára do októbra, s pretekmi každý týždeň. V zime sa Nórka venuje triatlonovej príprave - behu, plávaniu, bežkovaniu, túram a posilňovni.
Prečítajte si tiež: Všetko pre cestnú cyklistiku
Tímová spolupráca
Nórka už niekoľko rokov preteká za tím BePink. Zdôrazňuje dôležitosť komunikácie a tímovej spolupráce v pelotóne. Vrcholová cyklistika je tímový šport a je dôležité urobiť to, čo je najlepšie pre tím.
Tipy od trénerky
Jej trénerka ju často podporuje jednoduchým slovom: „Pokoj“.
Obľúbené preteky na Slovensku
Ak je Nórka doma, zvykne chodiť na Východ Road Ligu a na kolo Slovenského pohára v Spišskej.
Vzor
Nórka nemá konkrétny vzor, ku ktorému by vzhliadala, ale ak má niekoho povedať, tak je to Kristian Blummenfelt.
Janka Števková: Skúsenosti z horskej aj cestnej cyklistiky
Janka Števková, 35-ročná cyklistka z Martina, sa venuje horskej cyklistike od roku 1998. Je niekoľkonásobnou majsterkou SR v horskej cyklistike v disciplíne cross-country a držiteľkou prvých miest aj v cestnej cyklistike. Zúčastnila sa na dvoch olympiádach - v Aténach v roku 2004 a v Pekingu v roku 2008.
Prečítajte si tiež: Preteky v Holandsku
Ako sa dostala k horskej cyklistike
Na vysokej škole sa zoznámila so svojím trénerom Tomášom Legnavským, ktorý jej požičal prvý horský bicykel. Neskôr sa jej podarilo kvalifikovať na olympiádu.
Tréning v prírode
Janka trávi veľa času tréningom v lesoch, ktoré sú pre ňu druhým domovom. Počas tréningu sa snaží nerušiť prirodzených obyvateľov lesa a občas pozoruje zaujímavé scenérie.
Riziko a bezpečnosť
S pribúdajúcim vekom si Janka uvedomuje, že sa nechce zraniť a neriskuje zbytočne. V cross-country vyhráva najrýchlejší a je len na vás, či každú časť trate prejdete na kolesách, alebo z bicykla zosadnete.
Cestná cyklistika ako spestrenie
Janka berie cestnú cyklistiku ako spestrenie. V roku 2025 získala prvé miesto na majstrovstvách Slovenska v cestnej cyklistike.
Podmienky pre cestnú cyklistiku žien na Slovensku
Podľa Janky cestná cyklistika pre ženy na Slovensku prakticky neexistuje. Cestných cyklistiek je u nás veľmi málo, a preto ich na pretekoch často pridružia k chlapom, ku kadetom alebo k veteránom. Cross-country má u nás svoju vlastnú kategóriu a preteky, čo je super, lebo sa môžu ženy medzi sebou porovnať.
Prečítajte si tiež: Nízke Tatry – cyklotúry
Dôvody nízkej konkurencie v horskej cyklistike
Cross-country je pre ženy veľmi náročný šport, ktorý si vyžaduje talent, výdrž a odriekanie. Potrebné je mať aj materiálne a finančné zabezpečenie.
Podpora od klubu
Janka je rada, že jej v klube CK EPIC Dohňany vytvorili podmienky, aby sa mohla vydať na dráhu „malého profesionála“.
Budúcnosť a plány
Janka sa práve rozhoduje, či pokračovať v jazdení. Plánuje materské povinnosti, ale k cyklistike sa môže vrátiť aj neskôr.
Ako začať s cestnou cyklistikou ako žena
Cyklistika je skvelá voľnočasová aktivita, ktorá pomáha ventilovať stres, získať kondíciu a trénovať pevnú vôľu. Ak to s cyklistikou myslíte vážne, treba sa od niečoho odraziť.
Výber vhodného bicykla
Pri výbere bicykla by ste si mali ujasniť, na akých cestách budete jazdiť, koľko času chcete stráviť v sedle a koľko kilometrov prejsť. Vyberať si môžete z rôznych typov bicyklov ako sú cestné, horské, gravel alebo kros bicykle. Faktorom je samozrejme aj rozpočet.
- Cestné bicykle: Vhodné na jazdenie po ceste. Charakteristické sú baranmi, tenkými plášťami, ktoré je možné nafúkať na vyšší tlak.
- Horské MTB bicykle: Vhodné na jazdenie po lese, lesných cestách, ale aj na ceste.
- Gravel bicykle: Univerzálne bicykle vhodné aj do lesa alebo na cestu. Sú veľmi podobné cestným bicyklom, ale s kratšou a vyššou geometriou, pevnejšími ráfikmi a možnosťou obuť širšie plášte.
- Kros bicykle: Jednoduchý bicykel s užšími plášťami vhodný na fitness alebo pravidelnú rekreačnú cyklistiku hlavne po ceste, prípadne aj jazdu v jednoduchom teréne.
- Trekingové bicykle: Môžu slúžiť na jednoduchšiu cykloturistiku, fitness jazdenie na bicykli, výlety alebo presúvanie sa po meste, či priľahlom okolí.
- Mestské bicykle: Vhodné do mesta alebo na presúvanie sa po miestach v okolí po spevnených cestách.
Základná výbava
Základná výbava cyklistu zahŕňa bicykel, cyklistickú prilbu a tašku na prenášanie osobných vecí. Oplatí sa myslieť aj na oblečenie, aby bolo pre šport pohodlné a prispôsobené aj počasiu. Základom cyklistického šatníka by mali byť cyklistické nohavice s vložkou, neskôr môžete investovať do dresu a bundy. Z hľadiska bezpečnosti sú dôležité aj svetlá, hlavne ak trénujete vo večerných hodinách.
Bezpečnosť pri jazde na bicykli
Pre bezpečnosť pri jazde na bicykli je najdôležitejšie jazdiť bezpečne, dodržiavať pravidlá premávky a mať bezpečnostné doplnky ako správnej osvetlenie, helmu, čiapku, okuliare, cyklistické rukavice a reflexné cyklistické oblečenie.
Cyklistické oblečenie
Pre pohodlie pri jazde potrebujete nohavice s vložkou, ktorá vám zníži bolesti po dlhšej jazde. Ak jazdíte v zime, kolená a kĺby vám ochránia kvalitné zimné cyklistické nohavice. Rukavice pomôžu pred odretím a zmierňujú bolesti pri jazde.
Doplnky na bicykel
Určite základné doplnky sú pumpa, svetlá, cyklistické kľúče, duša, prípadne lepenie na dušu a základná servisná výbava ako mont páky, či bombička so vzduchom, aby ste si vedeli dať dokopy defekt a mohli pokračovať v jazde. Medzi ďalšie užitočné doplnky patrí tachometer, ktorý ukáže rýchlosť, vzdialenosť, teplotu a iné parametre počas jazdy.
Vyhnite sa častým chybám
Jednou z najčastejších chýb u začiatočníkov je nesprávne nastavenie výšky sedla. Práve výška sedla má najväčší vplyv na pohodlie počas jazdy. Nastavte si ju tak, že nohu umiestnite na pedál v najvzdialenejšom bode - noha by mala byť rovná, aby sa pri šliapaní koleno mierne ohýbalo.
Cyklistický tréning pre začiatočníčky
Ak ste doposiaľ nebicyklovali pravidelne, začnite jazdením trikrát až päťkrát za týždeň po dobu 30 - 180 minút. Ak ste už jazdili rekreačne alebo cestou do práce, spočítajte si, koľko času ste jazdili týždenne, a zvýšte ho o 10 %. Nezačínajte s intenzitou, začnite s objemom a intenzitu zvýšte postupne a až keď máte vybudovanú základnú vytrvalosť. Jazdite určite pocitovo, aby ste to neprepálili a hlavne sa nenaháňajte s rýchlejšími cyklistami, čo už majú niečo odjazdené. Doprajte si deň odpočinku. Cyklistika je návyková, ale kľúčom pre zlepšenie je oddych a regenerácia. Pridajte dlhšie víkendové jazdy.
Spojte sa s cyklistickou komunitou
Jazda s ďalšími cyklistami je najlepší spôsob, ako získať nové zručnosti a motivovať sa k pravidelnému tréningu. Pre motiváciu a sledovanie vašich cieľov je rovnako dôležité zaznamenávanie tréningového pokroku. Vyskúšajte obľúbené cyklistické aplikácie ako Strava alebo Cyclemeter.
Preteky pre ženy
Ak už máte niečo nabikované, chodíte na tréningy pravidelne, či podnikáte víkendové výjazdy s partiou kamarátov a máte chuť vyskúšať niečo nové, otestovať svoju kondíciu, porovnať sa s ďalšími ženami, či zažiť trošku vzrušenia a adrenalínu, rozhodne odporúčam zúčastniť sa pretekov.
MTB cyklomaratóny
Najpopulárnejšími sú takzvané horské MTB cyklomaratóny, ktoré v závislosti od usporiadateľa ponúkajú viacero variant trás. Takéto maratóniky sú výborné pre začiatočníkov, môžu si zvoliť, čo im vyhovuje a takú krátku trať zvládne dĺžkou aj náročnosťou naozaj každý.
Cross country
Druhou možnosťou vyžitia sa na horskom bicykli sú preteky v cross country - teda jazda na krátkych, niekoľko kilometrových okruhoch.
Cestné preteky
Preteky v cestnej cyklistike môžu byť pre začiatočníkov trošku náročnejšie. Treba si zvyknúť na rýchlosť, na to, že jazdci sa pohybujú v našej tesnej blízkosti a my nemôžeme jazdiť krížom-krážom, ako sa nám zachce a hlavne na to, že ak chceme prísť v tejto skupine do cieľa, musíme svoje tempo prispôsobovať pelotónu.
Cyklojazdy
Tými najjednoduchšími sú organizované cyklojazdy. Nie sú to preteky, ale jazdí sa v pelotóne konštantnou rýchlosťou, takže si človek môže vyskúšať svoje schopnosti jazdy v skupine.
Cestné cyklomaratóny
Ozajstnými pretekmi, ale stále dostupným širokej verejnosti, sú cestné cyklomaratóny. Väčšinou ponúkajú na výber dve varianty trate, kratšie okolo 50-60 kilometrov a dlhšie, niečo okolo 100 kilometrov.
Merida Road Cup
Ďalším variantom je účasť na pretekoch série Merida Road Cup, ktorých kalendár na stránke Slovenského zväzu cyklistiky nájdeme pod hlavičkou „Cyklistika pre všetkých“. Táto séria sa vyznačuje tým, že pretekári sú rozdelení do vekových kategórií nielen vo výsledkovej listine, ale aj na štarte.
Slovenský pohár
Ďalšou z možností je štart na Slovenskom pohári: v pretekoch s hromadným štartom jazdíme spolu s kadetmi. Na kritériách aj vďaka účasti zahraničných pretekárok začali ženy tento rok štartovať samé.
Okresné „ligy“
Komu nestačia víkendy a rád by si dal do tela súťažne aj cez týždeň, sú tu takzvané okresné „ligy“, ktoré cyklisti využívajú pre skvalitnenie svojho tréningu - napríklad banskobystrická, trnavská alebo bratislavská.
Pravidlá cestnej cyklistiky UCI 2. kategórie
- Štart bez podpisu: Diskvalifikácia
- Nevyhovujúce oblečenie na pódiu: Pokuta 100,-
- Pretekár, ktorý nedokončil a prešiel cieľovou pásku s číslom: Diskvalifikácia
- Opätovné prejdenie cieľovej čiary v smere pretekov s číslom: Pokuta 50,-
- Používanie bicykla, ktorý nie je v súlade s pravidlami: Eliminácia alebo diskvalifikácia
- Identifikačné číslo chýba, nie je viditeľné, upravené, nesprávne umiestnené: 1. priestupok pokuta 50,-, 2. priestupok pokuta 100,-, 3. priestupok pokuta 200,-
- Nekompatibilná pláštenka: Eliminácia
- Odrážanie sa od vozidiel, motocyklov, pretekárov: Diskvalifikácia
- Zakázaná pomoc medzi pretekármi: Pokuta 100,- pre každého dotyčného pretekára a eliminácia alebo diskvalifikácia dotyčných pretekárov
- Ukrývanie sa za vozidlom, alebo využívanie vzduchového prúdu za vozidlom: 1. priestupok pokuta 50,-, 2. priestupok pokuta 100,-
- Nedovolené občerstvenie počas prvých 30km: Pokuta 50,-
- Použitie chodníkov / chodníčkov, ciest alebo cyklistických chodníkov, ktoré netvoria súčasť trasy pretekov: Pokuta 50,- až 100,- a 5 bodov z UCI rebríčka
- Prechod cez priecestie, ktoré je zatvorené: Pokuta 200,- a 10 bodov z UCI rebríčka a eliminácia alebo diskvalifikácia
- Útok, zastrašovanie, nadávky, vyhrážanie, inzultácie, nevhodné správanie: Diskvalifikácia
- Jazda v závese (časovka jednotlivcov): Pokuta 50,- za priestupok a časová penalizácia
Kvízy zo sveta cyklistiky
Slovenský zväz cyklistiky pripravil kvízy pre rôzne skupiny cyklistov. Prvý kvíz je určený deťom a týka sa pravidiel Slovenského pohára v cestnej cyklistike. Druhý test sa týka cestných pretekov UCI 2. kategórie. Tretí kvíz sa týka Slovenského pohára v dráhovej cyklistike.
Kvíz 1: Pravidlá Slovenského pohára v cestnej cyklistike
- Koľko minút pred štartom časovky jednotlivcov sa musím dostaviť na štart?
- c. najneskôr 15 minút pred štartom
- Čo kontrolujú rozhodcovia na štarte časovky?
- c. umiestnenie a počet štartových čísel
- b. nastavenie bicykla a obmedzenie prevodov
- Ako sa jazdia časovky jednotlivcov?
- a. každý pretekár štartuje sám v pravidelných intervaloch, väčšinou minútových
- Čo všetko mám spraviť pred štartom pretekov jednotlivcov alebo kritéria?
- a. podpísať sa do štartových hárkov
- b. pripnúť si čísla na dres
- Čo mám spraviť ako prvé po dojazde do cieľa v prípade, že som sa umiestnil do piateho miesta?
- a. dostaviť sa na meranie prevodov v priestore cieľa
- Ako sa bodujú okruhové preteky (kritériá) zaradené do SP?
- c. každé tretie kolo 5, 3, 2, 1bod, prejazdy 1bod, záverečné kolo 10, 6, 4, 2body
- Ako sa hodnotia kritériá zaradené do Slovenského pohára?
- b. súčtom bodov získaných počas kritéria
- Ako najlepšie postupovať pri defekte počas kritéria?
- b. prídem bezpečne do depa, vymením koleso a počkám neutrálne kolo na svoju skupinu
- Ako najlepšie postupovať pri defekte počas pretekov jednotlivcov?
- d.
- Aké vybavenie je povinné na pretekoch SP CC?
- b. prilba
Kvíz 2: Pravidlá Slovenského pohára v dráhovej cyklistike
- Koľko minút pred štartom disciplíny sa musím dostaviť na štart?
- c. najneskôr 15 minút pred štartom
- Čo kontrolujú rozhodcovia na štarte?
- c. umiestnenie a počet štartových čísel
- b. nastavenie bicykla a obmedzenie prevodov
- Čo signalizuje zelená vlajka počas vylučovacích pretekov?
- b. znamenie o tom, že nedošlo k rozhodnutiu o vylúčení pretekára
- Koľko bodov získa pretekár, ktorý dostihne hlavnú skupinu o jeden okruh v bodovacích pretekov?
- c. 20
- Čo má urobiť pretekár dostihnutý o jeden okruh v discípline Scratch?
- b. bezodkladne opustiť dráhu
- Ako sa bodujú preteky Tempo zaradené do Omnia?
- c. po 4 okruhoch každé kolo 1bod, ak pretekár získa okruh náskoku získa plus 20bodov
- Ako sa hodnotia stíhacie preteky jednotlivcov?
- a. prvý pretekár v cieli na základe času vyhráva
- b. ak prvý pretekár dostihne druhého pretekára vyhráva
- Ako najlepšie postupovať pri defekte počas hromadných pretekov?
- b. prídem bezpečne do depa, vymením koleso a počkám na svoju skupinu
- Najviac koľko pretekárov súčasne môže pretekať na velodróme?
- a. 24 ak pretekajú na 250m dlhom velodróme a pretekajú v hromadných disciplínach
- c. 36 ak pretekajú na 333,33m dlhom velodróme a pretekajú v hromadných disciplínach
- Aké vybavenie je povinné na pretekoch SP DC?
- b. prilba
- c. dráhový bicykel
Kvíz 3: Konferencia SZC, licencia, národný rozhodca, prológ, preteky jednotlivcov, časovka jednotlivcov, dráhová cyklistika, MTB XC (Cross-country), cyklokros
- O konferencii SZC platí, že:
- Je najvyšším orgánom SZC. (áno)
- Je štatutárnym orgánom SZC. (nie)
- Je disciplinárnym orgánom SZC. (nie)
- Zvoláva sa minimálne raz ročne. (áno)
- O licencii vydanej SZC platí, že:
- Je dokladom totožnosti. (nie)
- Môže byť vydaná aj cudzincovi s trvalým pobytom na území Slovenskej republiky. (áno)
- Obsahuje UCI ID. (áno)
- Obsahuje údaj o pohlaví jej držiteľa. (áno)
- O národnom rozhodcovi SZC platí, že:
- Môže byť na medzinárodné preteky delegovaný UEC. (nie)
- Musí mať na pretekoch licenciu vydanú SZC alebo UCI. (áno)
- Môže byť angažovaný do organizácie pretekov, na ktorých rozhoduje. (nie)
- Po dovŕšení 70teho roku veku nemôže byť delegovaný na preteky zaradené do kalendára SZC. (áno)
- O prológu v cestnej cyklistike platí, že:
- Jeho dĺžka môže byť maximálne 3 kilometre. (nie)
- Je možné ho zaradiť iba do etapových pretekov. (áno)
- Jeho výsledky sa započítavajú do celkovej klasifikácie. (áno)
- Pretekári štartujú hromadne letmým štartom. (nie)
- O pretekoch jednotlivcov v cestnej cyklistike platí, že:
- Pretekári musia počas pretekov nosiť dve chrbtové čísla. (nie)
- Pretekári môžu bez hrozby sankcie prejsť aj cez zatvorené železničné priecestie. (nie)
- Pri šprinte môže pretekár ľubovoľne meniť priamy smer jazdy, a to aj vtedy, ak by mohol ohroziť ostatných pretekárov. (nie)
- Je dovolené, aby si pretekári rozdielnych tímov podávali medzi sebou svoje občerstvenie. (nie)
- O časovke jednotlivcov v cestnej cyklistike platí, že:
- Poradie štartov určuje organizátor pretekov. (áno)
- Ak je pretekár dostihnutý iným pretekárom, nesmie sa mu viezť v závetrí ani mu rozrážať vzduch. (áno)
- Pretekári si smú navzájom pomáhať. (nie)
- Sprievodné vozidlo musí jazdiť za pretekárom s odstupom najmenej 10 metrov. (áno)
- Medzi uznané nehody v dráhovej cyklistike patrí:
- Defekt. (áno)
- Cúvanie. (nie)
- Porucha dôležitej časti bicykla. (áno)
- Opodstatnený pád. (áno)
- Medzi disciplíny (špeciality) v dráhovej cyklistike patrí:
- 100 metrov na čas. (nie)
- Keirin. (áno)
- Bodovacie preteky dvojíc. (nie)
- Tandem. (áno)
- O disciplíne (špecialite) šprint v dráhovej cyklistike platí, že:
- Sú to preteky medzi 2 až 4 pretekármi na 2 alebo 3 okruhy. (áno)
- Pretekár smie útočiť a predbiehať zľava aj súpera, ktorý sa nachádza v šprintérskom území. (nie)
- Pozícia na štarte sa určuje losovaním. (áno)
- V každom kole je posledný pretekár vyradený z pretekov. (nie)
- O vybavení pretekárov v disciplíne MTB XC (Cross-country) platí, že:
- Používanie vysielačiek medzi pretekármi je povolené. (nie)
- Pretekári môžu používať iba bicykel s kolesami rovnakého priemeru. (áno)
- Pretekári môžu používať tradičné cestné riadidlá (barany). (nie)
- Kamery na bicykloch nie sú povolené za žiadnych okolností. (nie)
- O občerstvovacej/technickej zóne (depe) v Cross-country Olympic (MTB XCO) platí, že:
- Mechanik v nej môže utekať vedľa jazdca. (nie)
- Je v nej povolený fyzický kontakt medzi mechanikom/občerstvovačom a pretekárom. (áno)
- Pretekár do nej môže vojsť iba jeden krát za celé preteky. (nie)
- Musí byť vždy zriadená ako zdvojená občerstvovacia/technická zóna. (áno)
- O trati pre cyklokros platí, že:
- Nafukovacie oblúky, ktoré križujú trať sú zakázané. (nie)
- Trať musí tvoriť uzatvorený okruh. (áno)
- V štartovacej zóne môžu byť umiestnené prekážky. (nie)
- Najmenej 90 % trate musí byť zjazdných na bicykli. (áno)
- O prekážkach na trati pre cyklokros platí, že:
- Na trati musí byť umiestnených minimálne sedem umelých prekážok. (nie)
- Celková dĺžka všetkých prekážok nesmie prekročiť 10 % trate. (áno)
- Zjazd dole schodmi je povolený. (áno)
- Umelé pieskové úseky trate sú zakázané. (nie)
- O pretekoch v cyklokrose platí, že:
- Pretekári musia štartovať s jednou nohou na zemi. (nie)
- Pre kategóriu Muži Elite je ideálna dĺžka pretekov 120 minút. (nie)
- Použitie rádiového spojenia medzi pretekármi je povolené v kategóriách Muži Elite a Ženy Elite. (nie)
- Posledný okruh pretekov musí byť oznamovaný zvonením. (áno)
MS v cyklistike 2025 v Kigali, Rwanda
Majstrovstvá sveta v cyklistike 2025 sa konali od 21. do 28. septembra v Kigali, hlavnom meste Rwandy. Išlo o 98. ročník svetového šampionátu pod hlavičkou UCI a po prvý raz v histórii sa Majstrovstvá sveta v cestnej cyklistike uskutočnili na africkom kontinente.
Program a trasa
Na programe bolo 13 disciplín: šesť hromadných pretekov, šesť individuálnych časoviek a jedna zmiešaná tímová štafeta. Trasa pretekov v Kigali mala reputáciu jednej z najťažších v histórii šampionátu. Jej základom bol 15,1 km dlhý okruh s veľkým prevýšením, ktorý jednotlivé kategórie absolvovali v rôznom počte kôl.
Slovenská reprezentácia
Slovensko malo v talóne viacero zaujímavých mien, ktoré sa najmä tento rok výraznejšie začali presadzovať v pelotónoch. Medzi nich patrili Viktória Chladoňová, Martin Svrček, Matthias Schwarzbacher a Nora Jenčušová.
Výsledky
- Viktória Chladoňová: Striebro v časovke a bronz v pretekoch junioriek na MS 2024.
- Martin Svrček: Strieborný z U23 pretekov 2024 a bronzový z roku 2023.
- Matthias Schwarzbacher: 14. miesto v časovke a 19. miesto v pretekoch s hromadným štartom v kategórii U23.
- Nora Jenčušová: 25. miesto v časovke v kategórii Elite.
Dostupnosť pretekov
MS v cestnej cyklistike 2025 v africkom Kigali boli dostupné aj na Slovensku v televízii a prostredníctvom online live streamov na STVR.sk a HBO Max.
Peter Sagan a MS v cyklistike
Peter Sagan sa ako jediný v histórii stal trojnásobným majstrom sveta v pretekoch mužov Elite po sebe (2015, 2016, 2017). Peter Sagan patrí medzi najúspešnejších jazdcov v histórii majstrovstiev sveta.
Východ Road Liga (VRL) a Merida Road Cup (MRC)
Východ Road Liga (VRL) a Merida Road Cup (MRC) sú populárne cyklistické súťaže na Slovensku.
Kategórie VRL
- Kadet: 15-16 rokov
- Junior: 17-18 rokov
- VRL Elite: 19-29 rokov
- Muži A: 30-39 rokov
- Muži B: 40-49 rokov
- Muži C: 50-59 rokov
- Muži D: 60-64 rokov
- Muži E: 65 a viac rokov
- Ženy A: 15-39 rokov
- Ženy B: 40 a viac rokov
Podmienky účasti
Pretekať môžu iba pretekári, ktorí sa prihlásia online do 5.9.2025 do 24:00 na www.vychodroadliga.sk alebo na www.pretekaj.sk. Preteká sa podľa pravidiel VRL a SZC. Usporiadateľ si vyhradzuje právo úpravy tohto rozpisu v prípade nepredvídaných okolností a v prípade nepriaznivého počasia preteky zrušiť.
tags: #cestná #cyklistika #ženy #pravidlá