AC Sparta Praha, najúspešnejší klub v histórii českého futbalu, prešla zložitou cestou od svojich skromných začiatkov až po súčasnú pozíciu jedného z popredných futbalových klubov v Českej republike. História klubu je prepletená s politickými a spoločenskými zmenami v regióne a jeho logo a identita prešli v priebehu času viacerými úpravami, aby odrážali identitu a hodnoty klubu.
Začiatky futbalu v Prahe
Futbal začal v strednej Európe naberať na popularite v prvých desaťročiach 20. storočia. Praha sa stala domovom mnohých klubov a šport sa stal ideálnou sondou do vtedajšieho spoločenského diania. Prvé futbalové kluby vznikali v Prahe už v poslednej dekáde 19. storočia, podobne ako aj v iných mestách habsburskej ríše - napr. AC Praha, ČFK Kickers Praha, DFC Praha, SK Olymp Praha, AFK Karlín či AC Sparta Praha. Už v roku 1896 písal berlínsky časopis Sport im Bild o pestrom futbalovom dianí okolo Vltavy a pražské kluby mali tie viedenské prevyšovať v kvalite aj v kvantite.
Prvé roky a vznik Sparty Praha
AC Sparta Praha bola založená v roku 1893 skupinou mladých mužov, ktorí sa stretávali v pražskej štvrti Letná. Klub bol pôvodne zameraný na cyklistiku, ale čoskoro sa začal venovať aj futbalu. Prvý zápas odohrala Sparta 29. marca 1896 proti Slavii Praha, pričom zápas skončil remízou 0:0.
Zlatá éra "železnej" Sparty
Medzi rokmi 1919 a 1923 kraľovala "železná" Sparta vo svojej Stredočeskej župe. Sparťania doma žali úspech za úspechom a zároveň porážali najkvalitnejšie európske mužstvá, napr. v decembri 1921 počas zájazdu v Španielsku pred 60 000 divákmi zdolali Barcelonu v pomere 3:2. V roku 1927 a 1935 Sparta vybojovala Stredoeurópsky pohár - najkvalitnejší futbalový turnaj Európy. Najmä druhý triumf, pražská odveta na novom štadióne na Strahove pred 60 000 divákmi a výhra 3:0 nad budapeštianskym Ferencvárosom patrí dodnes k najlegendárnejším zápasom v histórii "železných".
Vlastníci klubu v priebehu histórie
Po nežnej revolúcii v novembri 1989 futbalová Sparta Praha existovala ako občianske združenie v telovýchovnej jednote AC. Futbalový klub sa neskôr osamostatnil spôsobom, ktorý jednota AC označila za krádež: futbal si drzo privlastnil znak i vlajku. V júni 1992 sa dostal do čela Sparty Petr Mach, jeden z menších sponzorov mužstva. Keď Spartu chcel kúpiť Boris Korbel, Mach mu odkázal: "Spartu nemôže vlastniť jeden človek. Nedá sa kúpiť slávne meno a história."
Prečítajte si tiež: Slavia Praha: Prehľad víťazstiev v lige
V období 1992 - 1996 bol vlastníkom Sparty Petr Mach. Navrhol transformáciu klubu na akciovú spoločnosť a za 5 miliónov korún získal 91 % akcií. Mach veľkolepo rekonštruoval štadión na Letnej bez stavebného povolenia. Letná však nebola jediný jeho "pomník," lebo jeho dlžoby postupne narástli na 550 miliónov českých korún.
V období 1996 - 1999 Petr Mach tento slávny klub zachránil pred totálnym krachom iba tým, že za 900 miliónov českých korún ho predal VSŽ Košice. Ich šéf, dnes už nebohý Alexander Rezeš, mal so Spartou megalomanské plány. "Nebudeme spokojní, kým nezdvihneme nad hlavu pohár z Ligy majstrov," odvážne tvrdil. Odvaha mu došla, keď HZDS, ktorého bol členom, prehralo voľby. Potom sa postupne míňali aj peniaze.
V období 1999 - 2004 Vltava - Labe - Press, vydavateľstvo Alexa Diekmanna a Vlastimila Košťála, oddlžilo Spartu aj vďaka polmiliardovému predaju Rosického do Borussie Dortmund. Za ich éry postavili tréningový areál na Strahove, za ktorý musí Sparta teraz splácať úver 230 miliónov korún.
V roku 2004 sa novým vlastníkom stala J&T, ktorá zatiaľ svoje plány so Spartou Praha tají. Ešte ich nezverejnila.
Po piatich rokoch (v rokoch 1996 -1999 ho vlastnil Alexander Rezeš) je Sparta Praha opäť v slovenských rukách. Jeho novým majiteľom sa stala finančná skupina J&T, ktorá spravuje majetok vo výške zhruba desať miliárd korún.
Prečítajte si tiež: Kontext Ligy majstrov: Barcelona - Slavia
Doterajšími vlastníkmi Sparty boli prezident klubu Vlastimil Košťál, majoritným však nemecký podnikateľ Axel Diekmann, ktorý mal v rukách 95 percent akcií klubu. J&T vyšiel obchod podľa niektorých zdrojov na 900 miliónov korún. Nová spoločnosť zaplatí 670 miliónov, zároveň však prevzala úver za tréningový areál na Strahove v sume 230 miliónov.
Informáciu o transakcii oficiálne potvrdil prezident Košťál a Daniel Křetínský, partner skupiny J&T. Nový majiteľ kúpil 99,6 percenta akcií spoločnosti AC Sparta Praha, svoj podiel jej predal aj sparťanský prezident. Presnú sumu neoznámili. V porevolučnej ére má Sparta už piateho vlastníka.
Transakciu, ktorá zakončila niekoľko mesiacov trvajúci predaj Sparty, hodnotili obe strany veľmi pozitívne. "Naším cieľom bolo nájsť pre Spartu finančne silného a dôveryhodného vlastníka, ktorý bude schopný zaistiť rozvoj klubu v ďalšom období. Som presvedčený, že skupina J&T tieto nároky spĺňa," povedal Košťál.
"Vysoko oceňujeme športové kvality terajšieho tímu i historické tradície Sparty. Napriek tomu, že kúpu Sparty vnímame ako klasickú investíciu, ktorá by v dlhodobom horizonte mala spĺňať požiadavky návratnosti, sme si plne vedomí zodpovednosti voči fanúšikom Sparty i českej športovej verejnosti," komentoval kúpu Křetínský.
Nový vlastník získa základné imanie takmer 300 miliónov českých korún, štadión na Letnej, ktorého cena sa pohybuje medzi tromi až štyrmi stovkami miliónov, strahovské tréningové centrum a hráčsky káder v hodnote niekoľko sto miliónov korún.
Prečítajte si tiež: Všetko o Hokej Bazare Praha 10
Podľa Košťála by sa mala Sparta predajom stabilizovať. Noví majitelia by mali priniesť do klubu dostatok financií, ktoré umožnia zastavenie predaja hráčov a naopak, ďalšie posilnenie kádra. Sparte sa v uplynulom ligovom ročníku nepodarilo dočiahnuť na majstrovský titul, ktorý získal Baník Ostrava. Napriek tomu jej druhá pozícia zabezpečuje účasť v kvalifikácii Ligy majstrov.
Za posledných päť rokov hrali Pražania štyrikrát v miliónovej súťaži. V nedávno skončenom ročníku sa prebojovali zo základnej skupiny do osemfinále, kde stroskotali na AC Miláno. Do klubovej pokladnice "rudých" tak pribudlo v prepočte takmer 200 miliónov českých korún. V tejto sume nie je ešte zarátaný podiel na predaji televíznych práv.
Za spomínané štyri účasti v Lige majstrov zarobil český tím okolo 840 miliónov korún. Teda takmer toľko, za čo ho teraz slovenská spoločnosť J&T kúpila. Tá by mala v najbližších dňoch oznámiť, s akými konkrétnymi plánmi vstupuje do klubu. Z Letnej už prenikli zatiaľ neoficiálne informácie, že po príchode nového majiteľa by nemalo prísť k radikálnym zmenám v mužstve.
Tréner František Straka, ktorý minulý mesiac predĺžil s českým vicemajstrom zmluvu, by mal ostať na svojom poste. Rovnako tak aj trojica slovenských reprezentantov Martin Petráš, Vladimír Labant, Rastislav Michalík.
Klub vlastní finančná skupina Slovensko-česká finančná skupina J & T označuje kúpu Sparty za dlhodobú investíciu. Cenu, ktorú zaplatila za 99,6 percent akcií spoločnosti AC Sparta Praha (95 percent nemeckého podnikateľa Alexa Diekmanna a takmer päťpercentný podiel prezidenta Košťála), nezverejnili, ani predávajúca strana, ani J & T .
Konečným vlastníkom Sparty bude J & T Private Equity B.V., ktorá postupne preberá všetky majetkové účasti J & T v podnikoch. Posty prezidenta a viceprezidenta klubu spoločnosť neplánuje preobsadiť. Prezidentom zostane Vlastimil Košťál, vlastník štyroch percent akcií Sparty. "Vážime si manažérskych kvalít pána Košťála i jeho veľmi dobrej orientácie v problematike českého futbalu. Sme presvedčení, že jeho pokračovanie v tejto funkcii je v záujme Sparty," povedal Daniel Křetínský, partner J & T, ktorý sa stal podpredsedom predstavenstva Sparty.
J & T sa definuje ako developerská skupina a investor do realít. V Česku spravuje osem firiem so 4500 ľuďmi a ročnými tržbami asi šesť miliárd českých korún. Vlastní napríklad PVT, Kablo Elektro alebo ČKD Blansko. Na finančnom trhu sa špecializuje na privátne bankovníctvo a akvizície. Na Slovensku spravuje otvorené podielové fondy, pred časom vlastnila významné podiely v spoločnostiach Slovnaft a VSŽ.
Zmena loga v roku 2021
Začiatkom roka 2021 predstavil najslávnejší český futbalový klub AC Sparta Praha prechod na novú vizuálnu identitu, ktorá zahŕňala aj úpravu oficiálneho loga v súčasnosti 14-násobného šampióna Česka. Celá zmena však zahŕňala viacero ďalších modernizačných aspektov, ktoré šli predovšetkým smerom k fanúšikom a výsledkom týchto inovatívnych zmien je tiež fakt, že štadión epet ARENA, resp. Letná, je v súčasnosti už bežne vypredaný na hocijaký zápas.
Fanúšikovia
Súčasná Sparta skrátka výrazne láka, a to nielen v Prahe či širšom okolí, ale aj po celom Česku, záujem prichádza tiež zo Slovenska. Registráciu Sparta iD, ktorá je pomyselnou vstupenkou do digitálneho ekosystému klubu, umožňuje okrem iného aj nákup vstupeniek, má dnes vyše 290-tisíc ľudí a z toho je približne 5000 Slovákov.Pozoruhodný je takisto predaj permanentiek na sezónu, o ktoré je každý rok obrovský záujem a vysoko presahuje súčasnú kapacitu domovského štadióna Sparty Praha (18 500). Klub chce mať svoj stánok otvorený aj pre tých, ktorí nemôžu prísť na každé stretnutie, a preto ponecháva časť „otvorenú“.
Súčasnosť
AC Sparta Praha predstavila nové logo a identitu začiatkom roku 2021. Úradujúci futbalový majster Česka si však nechce nechať celé svoje „know-how“ pre seba a ochotne ho posúva ďalej, aj konkurencii, pretože ide na prospech celého futbalu, z čoho majú osoh všetci.
Sparta pritom posúva svoje myšlienky aj za hranice, konkrétne na Slovensko. Generálny riaditeľ klubu Tomáš Křivda sa nedávno zúčastnil na športovo-marketingovej konferencii Overtime show v Bratislave, na ktorej sa s prítomnými podelil o kroky, ku ktorým pristúpila Sparta a tie viedli k takmer permanentne naplnenému štadiónu.