Plávanie, sponzoring a Olympijské hry: Komplexný pohľad

Olympijské hry sú jedným z najväčších športových sviatkov na svete a pre mnohé spoločnosti predstavujú ideálnu platformu na zviditeľnenie svojej značky. Sponzoring športovcov a celých olympijských tímov je bežnou praxou, ktorá prináša benefity obom stranám. Tento článok sa zameriava na prepojenie plávania, sponzoringu a Olympijských hier, pričom sa dotkneme aj ďalších aspektov spojených s touto problematikou.

Európske hry v Krakove a účasť Slovenska

Slovensko sa pripravuje na účasť na III. Európskych hrách (EH) v Krakove-Malopoľsku v roku 2023. Zatiaľ má istých 35 miesteniek plus družstvo atlétov. Slovenský olympijský a športový výbor (SOŠV) stanovil uzávierky pre potenciálnych a reálnych účastníkov. EH sa konajú v štvorročných intervaloch a v Krakove bude súťažiť približne 7000 športovcov v rôznych športoch, z ktorých mnohé sú olympijské a budú slúžiť ako kvalifikácia na OH v Paríži 2024.

V programe EH je 237 medailových súťaží a v 12 športoch budú EH zároveň majstrovstvami Európy. Samotný Krakov bude hostiť otvárací a záverečný ceremoniál a súťaže v 12 športoch. SOŠV informoval o podmienkach účasti a nákladoch pre športovcov. Špecifickú pozíciu bude mať atletika, ktorá bude mať samostatný režim a súťaže v Chorzówe.

V piatich športoch sa už kvalifikačný proces skončil a zo Slovákov si miestenky vybojovali rýchlostní kanoisti. Vo vodnom slalome sa bude bojovať o olympijské miestenky. Istá je aj účasť minimálne štvorice slovenských stolných tenistov. Slovenská účasť sa predpokladá aj v športovej streľbe a boxe. V cyklistike sa reálne ukazuje štart slovenských freestylistov v BMX a v teqballe môže Slovensko postaviť dvojicu mužov aj žien. Slovenská výprava na EH bude veľmi početná.

Prípravy na OH v Paríži 2024

Spoločnosť Samsung sa aktívne zapája do príprav na OH v Paríži 2024 prostredníctvom inovácií a kreativity. Olympijské hry v Paríži 2024 majú byť najotvorenejšími, najinkluzívnejšími a najudržateľnejšími hrami v histórii. Samsung podporuje toto podujatie modernými technológiami a podporuje športovcov a fanúšikov z celého sveta. Kampaň „Open always wins“ zdôrazňuje, že otvorenosť je základom víťazného ducha. Team Samsung Galaxy zahŕňa inšpiratívnych športovcov, ktorí zdieľajú túto myšlienku.

Prečítajte si tiež: Plávanie pre deti - recenzie

Medzi ambasádorov patria napríklad Aurélien Giraud (skateboarding), Son Heung-min (futbal), Yeri (breakdance), Seo Chae-hyun (lezenie), Johanne Defay (surfovanie) a ďalší. Títo športovci reprezentujú rôzne disciplíny a krajiny, čím zdôrazňujú globálny rozmer olympijských hier.

Sponzoring a marketing v kontexte Olympijských hier

Olympijské hry predstavujú pre spoločnosti ideálnu príležitosť na zviditeľnenie svojej značky. Mnohé to robia aj bez toho, aby boli oficiálnymi olympijskými partnermi. Olympijský marketing je však prísne regulovaný a nedodržiavanie pravidiel môže viesť k vysokým pokutám. Dôležité je poznať pravidlá a rešpektovať ich. Mnohé značky sa snažia využiť sledovanosť OH a vytvoriť s nimi prepojenie, pričom sa často uchyľujú k „ambush marketingu“.

Olympijská charta reguluje používanie olympijskej symboliky a iných prvkov spojených s OH. Súhlas na udeľovanie olympijskej symboliky udeľuje SOŠV. Osobní sponzori športovcov môžu prezentovať účastníka OH, ale promo sa nesmie spájať s podujatím. Všetky reklamné kampane s olympionikmi by mali byť konzultované so SOŠV.

Podpora športovcov a biznis v športe

Šéfka marketingu SOŠV Kristína Czuczová vysvetľuje, ako funguje biznis v športe. SOŠV sa zameriava na marketingové spolupráce so športovcami, pričom hodnotí ich marketingovú atraktivitu a prácu na sociálnych sieťach. So športovcami sa uzatvárajú ročné spolupráce, za ktoré dostávajú finančné aj nefinančné plnenie. SOŠV organizuje aj prednášky pre športovcov o pravidlách a možnostiach komunikácie počas OH.

Športovci môžu byť zamestnancami klubov, zväzov, organizácií alebo môžu mať vlastné firmy. Financovanie športovcov je rôznorodé, od podpory od Ministerstva školstva po marketingové spolupráce. SOŠV sprostredkováva partnerstvo medzi športovcami a komerčnými partnermi. Spolupráce môžu zahŕňať účasť na eventoch, natáčanie TV spotov alebo interný marketing. SOŠV spolupracuje aj so športovými legendami, ktoré majú čas a skúsenosti.

Prečítajte si tiež: Prehľad plavární a kúpalísk

Medzi najväčších ťahúňov patria Kubo Grigar, Nasťa Kuzminová, Robo Vittek a Danka Barteková. Dôležitá je aj podpora mladých talentov, ako je Viki Čerňanská. Finančné a nefinančné plnenia pre športovcov sa líšia a úspech na OH môže znamenať zvrat v ich kariére z hľadiska príjmov a záujmu partnerov.

Príklady sponzoringu na OH

Globálna výživová spoločnosť Herbalife sponzoruje štyri národné olympijské výbory na OH v Rio 2016: kostarický, izraelský, taliansky a vietnamský. Spoločnosť tiež podporuje viac než 50 atlétov a 19 paralympionikov z viac ako 16 krajín. Podpora zahŕňa športovú výživu a konzultácie s vedcami pre oblasť výživy. Herbalife je oficiálnym dodávateľom kostarického olympijského tímu a oficiálnym výživovým partnerom izraelského olympijského výboru. Pre Taliansko je Herbalife24 oficiálnym dodávateľom športových doplnkov.

Olympijské hry a ich vplyv na spoločnosť

Olympijské hry motivujú ľudí k pohybu, ale šport zostáva pre mnohých sociálne nedostupný. Podľa odborníka na šport a olympijskú históriu Františka Semana, Slovensko má veľkú šancu spoluorganizovať ZOH v roku 2022, ale môže sa stať, že sa investícia nevyplatí. Seman hovorí o bezpečnostných opatreniach na OH v Soči a o medailovom triumfe Naste Kuzminovej.

Olympijské prenosy pritiahnu ľudí k obrazovkám, ale motivujú ich aj reálne športovať. Problémom sú peniaze a fyzické danosti, ktoré obmedzujú prístup k športu. Neexistuje dostatočný systém podpôr pre mladé talenty zo sociálne slabších pomerov. Identifikácia športových talentov je veda a vyžaduje si zložité diagnostické metódy a špeciálne prístroje.

Seman zdôrazňuje, že naše deti sú čoraz horšie fyzicky zdatné a majú menej pohybu. Na telesnú výchovu si radšej vybavia oslobodenie. Vidí zhoršujúcu sa fyzickú zdatnosť mládeže aj na študentoch, ktorí prichádzajú na fakultu. Slovensko je futbalový národ, ale dosahuje väčšie úspechy v hokeji.

Prečítajte si tiež: Bezpečnosť nemeckej dogy pri plávaní

Seman kritizuje vyčlenenie peňazí na stavbu futbalových štadiónov a navrhuje investovať do mládežníckeho športu. Atletika je drina a rekreačný beh je niečo iné. Seman sa vyjadruje aj k spoluorganizácii zimnej olympiády v roku 2022 a pochybuje o jej výhodnosti pre Slovensko. Upozorňuje na kritiku, že tie milióny by sa dali použiť oveľa lepšie.

História a technológie na OH

Samsung už desaťročia podporuje životné sny a zmysluplné spojenia pomocou najmodernejších technológií na olympijských pódiách. Spoločnosť uplatnila pokročilý digitálny prístup, aby pomohla fanúšikom zostať v spojení a zažiť olympijské a paraolympijské hry bez ohľadu na to, kde sa nachádzajú.

V Pekingu 2022 spoločnosť Samsung poskytla všetkým olympijským a paralympijským športovcom smartfóny Galaxy Z Flip3 5G Olympic Games Edition, pomocou ktorých mohli zachytiť a zdieľať svoje pamätné okamihy, ktoré zažili počas súťaže. Fanúšikovia z celého sveta sa mohli nechať pohltiť touto vášňou prostredníctvom virtuálneho mediálneho centra a prezentácie virtuálnych Samsung olympijských hier, ktoré poskytovali informácie zábavným spôsobom a v reálnom čase, čo umožnilo zažiť tento globálny festival zblízka.

Všetkých 17 000 olympijských a paraolympijských športovcov, ktorí súťažili na LOH v Tokiu, dostalo telefóny Galaxy S21 5G Tokyo 2020 Athlete Phone. Dizajn telefónov pripomenul LOH v Tokiu 2020 elegantným modrým telom a olympijskými kruhmi alebo paraolmpijskými Agitos vygravírovanými na zadnej strane. Spoločnosť Samsung vytvorila pohodlné mobilné prostredie, ktoré môže používať každý počas olympijských hier.

Spoločnosť Samsung poskytla smartfóny Galaxy Note8 Olympic Games Edition International Olympic Committee (IOC - Medzinárodný olympiský výbor), ktorý podnecoval športovcov, aby zachytávali a zdieľali okamihy nadšenia počas olympijských hier. Okrem toho vybrala 1 500 ľudí, aby šírili nádej a entuziazmus do sveta počas štafetového behu s pochodňou.

V spolupráci s organizačným výborom zimných olympijských hier 2018 v Pchjongčchangu (POCOG) bola vydaná aplikácia „THE OFFICIAL OLYMPIC WINTER GAMES PYEONGCHANG 2018 APP“, ktorú si stiahlo 1,28 milióna fanúšikov na celom svete. Kombinácia dizajnu, funkcie a inovácií je špecialitou spoločnosti Samsung. Telefón Galaxy S7 Edge to dokonale predvádza vďaka špičkovej technológii a vylepšeným funkciám, ktoré sú ukryté v esteticky úchvatnom zovňajšku.

Spoločnosť Samsung po prvýkrát špeciálne navrhla smartfón pre olympijské hry. Jeho vonkajšie detaily a rozhranie sú navrhnuté s piatimi farbami olympijských kruhov a olympijský znak sa objavuje na zadnej strane vonkajšieho krytu. Ľudia začali na svojich smartfónoch viac upravovať fotografie a sledovať médiá. Dopyt po väčších obrazovkách stúpal a spoločnosť Samsung túto potrebu naplnila. Galaxy Note3 bol skutočný multimediálny silák. Bol to prvý telefón so štandardom USB 3.0 na rýchle prenosy a 13-megapixelovým fotoaparátom so schopnosťou nahrávať 4K video pri 30 snímkach za sekundu a mal Wi-Fi a Bluetooth pre bezdrôtové funkcie.

Zimné olympijské hry v Soči 2014 boli prvý ročník, v ktorom spoločnosť Samsung dodala telefóny všetkým športovcom. Produkty Galaxy S3 často používali celebrity spojené s olympijskými hrami v meste. V rámci neočakávanej reklamy herec Rowan Atkinson použil smartfón Samsung na fotografovanie a zdieľanie fotografií z otváracieho ceremoniálu, čím ešte viac zvýšil povedomie o spoločnosti Samsung. V tomto bode už revolúcia smartfónov skutočne prebieha a spoločnosť Samsung je pripravená na dosiahnutie úspechu.

Model Omnia II, predchodca série Galaxy, bol poskytnutý olympijskej rodine. Telefón je vybavený operačným systémom Windows Mobile a má 3,7-palcový AMOLED displej spolu s pripojením Wi-Fi, Bluetooth a GPS. Keď Čína pred olympijskými hrami v Pekingu v roku 2008 urobila maximum pre úspech hier, spoločnosť Samsung ponúkla SGH-i688, skorú verziu svojho smartfónu.

Inovatívna funkcia push-to-talk (PTT) bola prelomová ako pre olympijskú rodinu, tak aj pre spotrebiteľov. Model D600 dramaticky zlepšil multimediálne možnosti vďaka svojej dvojpalcovej obrazovke, stereo reproduktorom a MP3 prehrávaču.

Spoločnosť Samsung poskytla oficiálnym predstaviteľom olympijských hier telefóny D600 s pokročilou grafikou a videom a predinštalovaným softvérom WOW. Spoločnosť Samsung poskytla model SGH-i530 pre olympijské hry v Aténach v roku 2004. Telefón SGH-i530 využíval operačný systém Palm OS a mal veľké dotykové rozhranie s pokročilou grafikou. Spoločnosť Samsung po prvýkrát vyrobila telefón Olympic Games Edition s nezabudnuteľnými vyzváňacími tónmi, ktoré stanovili štandard edície „Olympic Games Edition“.

Displej modelu SCH-T300 s rozlíšením 128 x 128 pixelov ma viac ako dvojnásobnú veľkosť oproti predchádzajúcej edícii Olympic Games Edition. Za dva roky spoločnosť Samsung rýchlo rozšírila svoje technologické a výrobné možnosti v bezdrôtovom sektore. Predaj modelu SGH-600 dosiahol jeden milión kusov, pričom ďalšie dva milióny kusov boli určené na export.

Osobná skúsenosť s Olympijskými hrami

Atlétka Eva Glesková sa zúčastnila troch olympiád. Prvýkrát sa jej OH dotkli v roku 1960. OH v Tokiu 1964 prežívala naživo a užila si ich naplno. Jej vystúpenie bolo dobré - semifinále v behoch na 100 m a 200 m. OH v Mexiku 1968 boli pestrofarebné a prebiehali v nádhernom exotickom prostredí. Vo štvrťfinále na 100 m utvorila nový československý rekord, ktorý je dodnes národným slovenským rekordom.

Olympiáda v Mníchove 1972 bola na vysokej organizačnej úrovni. V semifinálovom behu na 100 m sa zranila a postúpila do finále. Zranenie bolo vážne a značne bolestivé, bola to jej osobná športová tragédia.

tags: #plávanie #sponzoring #olympijské #hry