Majstrovstvá sveta motocyklov Brno: História a súčasnosť

História motoristického športu v Brne je bohatá a siaha až do začiatku 20. storočia. Mesto sa stalo synonymom pre rýchlosť a adrenalín vďaka legendárnemu Masarykovmu okruhu. Tento článok vám priblíži históriu majstrovstiev sveta motocyklov v Brne, od prvých pretekov až po súčasnosť.

Začiatky Masarykovho okruhu

História Masarykovho okruhu sa začala písať v medzivojnovom období. Takmer 30 kilometrov dlhý okruh viedol po predmestiach Brna a priľahlých obciach. Už v roku 1903 sa na ceste z Brna do Viedne konali tri dištančné preteky motocyklov, čo bol prvý kontakt Brna s motocyklovým športom. Najdôležitejším momentom v histórii cestných pretekov v Brne bol vznik Masarykovho okruhu v roku 1930.

Po druhej svetovej vojne sa fanúšikovia motoristického športu dočkali obnovenia okruhu v roku 1949. Trať bola skrátená na 17,8 km a hostila automobilovú Veľkú cenu Československa. Na štartovnej listine sa objavili takmer všetci významní jazdci tej doby, vrátane Giuseppe Farinu, ktorý sa neskôr stal prvým majstrom sveta Formuly 1.

Éra Majstrovstiev sveta motocyklov

V roku 1950 bol na Masarykovom okruhu položený základný kameň novej tradícii - závodom motocyklov. Prvé Majstrovstvá sveta sa tu konali v roku 1965 a motoristická špička sa tu stretávala až do roku 1982. Trať sa počas svojej histórie premenila celkom päťkrát. Tieto etapy sú čiastočne zachytené v stálej expozícii "Ako sme jazdili". Náročnejšie bezpečnostné požiadavky viedli k výstavbe nového okruhu.

Nový okruh bol dokončený v roku 1987 a Brno sa tak opäť ocitlo v kalendári Majstrovstiev sveta cestných motocyklov. Okrem týchto prestížnych pretekov sa na ňom každý rok koná niekoľko desiatok medzinárodných i domácich súťaží. Medzi najvýznamnejšie patrí Grand Prix Českej republiky.

Prečítajte si tiež: Výzvy ľadového hokeja

Charakteristika Automotodromu Brno

Brnenský okruh, známy ako Automotodrom Brno, je v prevádzke od roku 1987. Je známy svojim zložitým usporiadaním. Nachádza sa na ňom 14 zákrut, z ktorých je 6 ľavotočivých a 8 pravotočivých. Na okruhu sa striedajú technické a plynulé úseky a zručnosti jazdcov preveria aj mnohé prevýšenia. Dĺžka jedného kola na Automotodrome Brno v rámci MotoGP meria 5,4 km. Keďže pretekárov čaká spolu 27 kôl, každý z nich odjazdí na trati 145,8 kilometrov.

Okruh je dlhý 5403 metrov a absolútny rekord na ňom drží David Coulthard, ktorý ho v kokpite F1 v roku 2002 prešiel za 1 minútu a 36 sekúnd. V Moto GP drží rekord kola Marc Márquez časom 1:54,596 z roku 2016, dosiahnutým pri priemernej rýchlosti 169,7 km/h.

Grand Prix Českej republiky v roku 2025

Moto GP po piatich rokoch opäť zavíta do Brna! Veľká cena Česka je na programe v tretiu júlovú nedeľu. Podujatie sa uskutoční od 18. do 20. júla 2025. Chýbať nebudú najväčšie hviezdy. Ak si ich aj nepôjdete pozrieť priamo do dejiska, tešiť sa môžete na online či TV prenos.

Program Veľkej ceny Česka 2025

Podujatie je rozvrhnuté klasicky do troch dní. Všetko sa začína piatkovými dvoma tréningami, pričom ten predpoludňajší, ktorý je naplánovaný aj na sobotu, je voľný. Druhý deň v Brne bude okrem tréningovej jednotky patriť aj dvom kvalifikačným častiam a popoludňajšiemu šprintu. 27-kolové hlavné preteky sa pôjdu v nedeľu 20. júla od 14:00 hod.

Piatok 18. 7.

  • (10:45 - 11:30) » prvý voľný tréning
  • (15:00 - 16:00) » tréning

Sobota 19. 7.

  • (10:10 - 10:40) » druhý voľný tréning
  • (10:50 - 11:05) » 1. kvalifikácia
  • (11:15 - 11:30) » 2. kvalifikácia
  • (15:00) » šprint

Nedeľa 20. 7.

  • (14:00) » hlavné preteky (27 kôl)

Výsledky Kvalifikácie a Šprintu v roku 2025

V roku 2025 dosiahol v kvalifikácii najlepší čas Francesco Bagnaia (Ducati) s časom 1:52,303. V šprinte zvíťazil Marc Márquez (Ducati) s časom 19:05,883.

Prečítajte si tiež: Budúcnosť hokejových MS

Kvalifikácia (Výsledky)

  1. Francesco Bagnaia (DUC) 1:52,303
  2. Marc Márquez (DUC) +0,219
  3. Fabio Quartararo (YAM) +0,305
  4. Marco Bezzecchi (APR) +0,341
  5. Joan Mir (HON) +0,460
  6. Raúl Fernández (TRA) +0,493
  7. Pedro Acosta (KTM) +0,527
  8. Álex Márquez (GRE) +0,547
  9. Johann Zarco (LCR) +0,574
  10. Jack Miller (PRA) +0,677
  11. Enea Bastianini (RBT) +1,014
  12. Jorge Martin (APR) +1,311

Šprint - Výsledky

  1. Marc Márquez (DUC) 19:05,883
  2. Pedro Acosta (KTM) +0,798
  3. Enea Bastianini (RBT) +1,324
  4. Marco Bezzecchi (APR) +1,409
  5. Fabio Quartararo (YAM) +2,292
  6. Raúl Fernández (TRA) +3,358
  7. Francesco Bagnaia (DUC) +3,648
  8. Johann Zarco (LCR) +3,920
  9. Pol Espargaro (RBT) +4,748
  10. Brad Binder (KTM) +5,902
  11. Jorge Martín (APR) +6,000
  12. Jack Miller (PRA) +6,379
  13. Miguel Oliveira (PRA) +7,081
  14. Fermín Aldeguer (GRE) +7,612
  15. Luca Marini (HON) +8,681
  16. Ai Ogura (TRA) +8,992
  17. Álex Marquéz (GRE) +9,404
  18. Álex Rins (YAM) +9,871
  19. Joan Mir (HON) +11,487

Hlavné preteky v roku 2025

V hlavných pretekoch v roku 2025 zvíťazil Marc Márquez (Ducati) s časom 40:04,628.

Hlavné preteky - Výsledky

  1. Marc Márquez (DUC) 40:04,628
  2. Marco Bezzecchi (APR) +1,753
  3. Pedro Acosta (KTM) +3,366
  4. Francesco Bagnaia (DUC) +3,879
  5. Raúl Fernández (TRA) +10,045
  6. Fabio Quartararo (YAM) +11,039
  7. Jorge Martín (APR) +15,820
  8. Fermín Aldeguer (GRE) +16,781
  9. Brad Binder (KTM) +17,371
  10. Pol Espargaro (RBT) +18,163
  11. Jack Miller (PRA) +18,669
  12. Luca Marini (HON) +20,778
  13. Johann Zarco (LCR) +20,961
  14. Ai Ogura (TRA) +21,904
  15. Álex Rins (YAM) +22,563
  16. Fabio Di Giannantonio (PER) +24,729
  17. Miguel Oliveira (PRA) +27,640
  18. Álvaro Fernández (YAM) +28,310

Vstupenky a dostupnosť

Predaj vstupeniek na MotoGP v Brne začal ešte koncom roka 2024. Prebiehal v troch vlnách, pričom aktuálne beží posledna tretia júlová vlna predaja. Množstvo sektorov je už vypredaných, lístky však sú ešte k dispozícii, predovšetkým na prírodné tribúny. Cenovo sa vstupenky pohybujú od 2 790 Kč (dospelí), respektíve od 1 490 Kč (mladiství od 7 do 14 rokov). Deti do 6 rokov majú vstup zdarma, musia však byť v doprovode dospelého s platným lístkom.

Sledovanie Moto GP Brno online a v TV

Online prenos z brnenskej Moto GP si môžete pozrieť zadarmo na Tipsport TV. Na sledovanie live streamu vám stačí registrácia v Tipsporte, ktorá je taktiež bezplatná, trvá len chvíľku a dostanete za ňu bonus v podobe živých prenosov na 7 dní zdarma a 20 € na tipovanie. Veľkú cenu Česka nájdete v priamom prenose aj v televízii. Celý podnik vrátane tréningov, kvalifikácie i šprintu si môžete pozrieť na kanáli Nova Sport 6, naživo tu pôjdu tiež kategórie Moto2 a Moto3. Internetový prenos odvysiela aj platená platforma Voyo.

História a víťazi

Motocyklové preteky rôznych kubatúr v Brne majú svoju dlhú históriu. Jazdilo sa tu už od roku 1950, Veľká cena sa išla prvý raz v roku 1965. Odvtedy sa tu v rámci MotoGP pretekalo viac než 50-krát. Najviac prvenstiev v Moto GP tu zaknihoval Valentino Rossi, ktorý tu triumfoval celkovo štyrikrát. V tesnom závese za ním je s tromi víťazstvami Španiel Marc Márquez. Z tímov tu dosiahla v najvyššej kubatúre najviac výhier Honda (9).

Snahy o automotodróm na Slovensku

Zatiaľ čo u susedov v Čechách sa ešte za socializmu dočkali automotodrómov v Moste a v Brne, situácia u nás nebola ružová a s rozpadom Československa sme prišli aj o tie dva na českej strane.

Prečítajte si tiež: História žltých kariet na MS

Prvá informácia o stavbe špeciálneho pretekárskeho okruhu sa na Slovensku objavila ešte začiatkom sedemdesiatych rokov, kedy sa o niečo podobné snažil František Srna. V osemdesiatych rokoch sa dokonca v časopise STOP objavil plánik špeciálneho okruhu. O celkom prvom špeciálnom okruhu v Piešťanoch snívali už v sedemdesiatych rokoch, boli dokonca pripravené plány, no o prvom tamojšom okruhu sa začalo na verejnosti vážne hovoriť až v polovici deväťdesiatych rokov. Projekt podporoval a do úspešného konca chcel dotiahnuť náš popredný automobilový pretekár Jozef Studenič.

Po tom, ako padli plány pri Piešťanoch, začalo sa hovoriť o tom, že by sa projekt okruhu (dĺžka okolo 4,6 km) mohol presťahovať do Trenčína. Podpora motocyklovému športu sa Slotovi upierať nedá a jeho túžby siahali až k automotodrómu pri Žiline, ktorého projekt rovnako uzrel svetlo sveta. Začiatkom roka 2008 sa v médiách začali objavovať správy o projekte automotodrómu v Trnave, konkrétne v lokalite Medziháj. Približne v rovnakom čase však medzi motorkármi začali kolovať prvé informácie o tom, že sa niečo chystá pri Dunajskej Strede. Bez zbytočnej medializácie, ktorá býva v takomto prípade skôr kontraproduktívna, a bez prihrievania si polievky politických predstaviteľov sa začal napĺňať sen nielen množstva automobilových či motocyklových jazdcov a fanúšikov, ktorí začali dúfať, že tentoraz zrejme nepôjde o nejaký predvolebný sľub a ani o plané reči, ale aj Ladislava Šnegoňa, ktorý rozhodujúcou mierou stál práve za týmto okruhom.

Slovenský MP Furtom Racing tím a Yamaha deň

Slovenský MP Furtom Racing tím sa zúčastnil UEM Alpe Adria Brno 14. - 16. júla. Na Masarykovom okruhu v Brne sa konal Yamaha deň (9. mája) a Honda deň (14. - 15. mája).

Tomáš Svitok - Veľká nádej slovenského motocyklového športu

Tomáš Svitok je slovenský motocyklový jazdec, ktorý jazdí po najznámejších pretekárskych okruhoch. Dvakrát bodoval vo svetovom pohári kategórie Superstock 1000 a najlepšie sa cíti v sedle svojej Hondy CBR 1000 RR. Na pretekárskych okruhoch strávil už desať rokov, takmer polovicu z toho na minibajku medzi juniormi, kde sa mu takisto darilo, ale väčšiu váhu majú pre neho samozrejme úspechy na "dospelých" motocykloch, či už tituly majstra Slovenska, alebo tretie miesto v európskom pohári, či dve bodované umiestnenia vo svetovom pohári triedy Superstock 1000.

Jeho vzorom je Loris Capirossi. Zo začiatku možno hlavne preto, lebo jazdil s rovnakým štartovým číslom ako on, ale v skutočnosti ho mimoriadne obdivuje aj ako jazdca. Zo slovenských či československých motocyklových legiend mu imponoval František Srna.

Od budúcej sezóny mení Tomáš Svitok svoju Hondu CBR 1000 RR za značku Ducati. Vznikol celkom nový, taliansko-slovenský tím Energy Slovakia, kde majú skvelú podporu spoločnosti Ducati Slovakia a pokračuje vo svetovom pohári Superstock 1000. Cieľom sezóny je potom jazdiť pravidelne na bodovaných miestach a posúvať sa na čoraz vyššie priečky.

tags: #majstrovstvá #sveta #motocyklov #brno #história