História električiek a majstrovstiev sveta v Košiciach a Vysokých Tatrách

Tento článok sa zameriava na históriu električiek v Košiciach a na vývoj dopravy vo Vysokých Tatrách, s dôrazom na ich prepojenie s významnými športovými udalosťami, akými boli Majstrovstvá sveta v lyžovaní v roku 1970.

Začiatky mestskej hromadnej dopravy v Košiciach

V roku 1891, pred viac ako 130 rokmi, sa v Košiciach začala éra hromadnej dopravy osôb prostredníctvom koľajovej dráhy ťahanej koňmi. Tento systém bol predchodcom moderných električiek a položil základ pre rozvoj mestskej hromadnej dopravy v Košiciach.

Transformácia a elektrifikácia

Po vzniku prvej Československej republiky došlo k zmene vlastníka a bola založená nová akciová spoločnosť s názvom Košické elektrické pouličné dráhy, úč. spol. Celková dĺžka koľajníc dosiahla 25 273,1 metrov. Zastupiteľský zbor mesta Košice schválil kúpu a prevzal podnik do vlastníctva za 1 700 tisíc Kčs. Pribudla 7. električková linka.

Rozvoj autobusovej dopravy

Významným míľnikom bolo odovzdanie prvej časti autobusového závodu na Hornádskej ulici, čo signalizovalo rozšírenie dopravných možností v meste.

Panelová trať a ďalšie inovácie

Začala prevádzka na novej, prvej električkovej trati z panelov BKV od križovatky pri ZŤS (teraz VSS) na sídlisko Krásna III. Neskôr prešla rekonštrukciou električková trať na Zimnej ulici a ul. B. Němcovej.

Prečítajte si tiež: Výzvy ľadového hokeja

Zmeny v tarifách a linkách

V priebehu rokov dochádzalo k rôznym zmenám v tarifách a trasách liniek MHD. Napríklad, začiatkom roka sa začal predaj cestovných lístkov aj u vodiča za zvýšenú cenu. Mesto zavádzalo nové tarifné pásma a upravovalo ceny lístkov. Menili sa aj trasy liniek, napríklad liniek č. 22 a 23, a zriaďovali sa nové linky, ako napríklad expresná linka 57.

Obnova vozidlového parku

Vozidlový park sa postupne obohacoval o nové vozidlá, ako napríklad Karosy B952, Solarisy Urbino 15 a dvanásťmetrové Solarisy.

Prototypový Solaris Urbino 15 s pohonom na zemný plyn

Na jar bol do prevádzky zaradený prototypový Solaris Urbino 15 s pohonom na zemný plyn, čo predstavovalo krok smerom k ekologickejšej doprave.

Doprava počas Majstrovstiev sveta v hokeji

Počas Majstrovstiev sveta v hokeji bola po mnohých rokoch dobudovaná zastávka električiek pri Hornbachu. Pri Steel Aréne boli na čas majstrovstiev sveta vyznačené dočasné električkové, ako aj autobusové zastávky v oboch smeroch priamo pred Steel Arenou.

Zmeny v tarife a štrajk vodičov

Začiatok roka priniesol zmenu tarify. Okrem zmeny cien lístkov v súvislosti s prechodom na euro priniesol aj zrušenie pásma TZR. Korunové lístky ostali v platnosti až do konca marca. 3. februára čiastočne ochromil MHD v meste štrajk vodičov, ktorý na pol hodiny zastavil väčšinu spojov v meste.

Prečítajte si tiež: Budúcnosť hokejových MS

Modernizácia a obnova električkového parku

Rok 2013 bol charakteristický najmä masovou obnovou vozidlového parku autobusov, nákupom nových električiek a začiatkom rozsiahlej modernizácie električkových tratí. DPMK podpísal kúpnu zmluvu so spoločnosťou Pragoimex a. s. na dodávku 28 električiek Vario LF2+. Prvá električka bola dodaná 24. júna. Po absolvovaní technicko - bezpečnostných skúšok a po zaškolení vodičov boli 1. decembra prvé električky zaradené na linky MHD. V súvislosti s tým DPMK začiatkom roka vyradil 9 električiek, ktoré boli odstavené už od roku 2004. Po zaradení nových električiek bolo v decembri z prevádzky dočasne odstavených aj ďalších približne 16 električiek typu T3.

Útlm trolejbusovej dopravy

V roku 2014 bolo vyradených ďalších 7 trolejbusov, čím ich vo vozidlovom parku ostalo už len 18. Nové trolejbusy ani tento rok zakúpené neboli, chýbajúce trolejbusy boli na linkách dočasne nahradené autobusmi. Prvé verejné obstarávanie na 4 nové kĺbové trolejbusy cez eurofondy bolo vyhlásené v júni 2014 a bolo zrušené z dôvodu neschválenia žiadosti o nenávratný príspevok ministerstvom životného prostredia. Druhé verejné obstarávanie na 3 nové trolejbusy bolo vyhlásené v septembri, a v decembri bolo zrušené z dôvodu, že sa do súťaže prihlásil iba jeden uchádzač. 30.1. bola utlmená trolejbusová doprava v meste.

Rekonštrukcie a modernizácie

V roku 2014 skončila platnosť všetkých starých čipových kariet vydaných DPMK. Dopravný podnik vydával už len Mestskú kartu. Električky sa po rekonštrukciách vrátili do svojich pôvodných trás až 20. decembra 2015 ukončením projektu IKD. Aj napriek neskoršiemu začiatku prác bol projekt MEU ukončený už 13. septembra.

Snahy o obnovenie trolejbusovej dopravy

Návrat trolejbusov naplánovalo nové vedenie mesta na 10. marec 2019. Bol spustený projekt Dobrého trolejbusu, ktorý mal verejnosť informovať o dobrovoľníckych činnostiach v roku 2019, počas ktorého boli Košice Európskym hlavným mestom dobrovoľníctva. Pre tento účel sa opätovne zaradil do premávky trolejbus #2003. Jazdil každú nedeľu od 14:00 do 18:00. Pre nadšencov trolejbusovej dopravy si pripravil časopis Československý dopravák podujatie Košický trolejbusový deň. Počas tohto dňa bol najmä predstavený Československý trolejbus- Škoda 15 Tr 11/7 #1000, ktorá pôvodne jazdila v Chomutove.

Doprava počas Majstrovstiev sveta v ľadovom hokeji 2019

Od 10. do 23. mája sa v meste konali Majstrovstvá sveta v ľadovom hokeji. Tentokrát bola opätovne obnovená každodenná premávka linky 5 v 10 minútovom intervale. Autobusová linka 51 premávala až po OC Cassovia, zriadená bola aj linka X jazdiaca od záchytného parkoviska pri Hypermarkete Tesco ku Steel Aréne. Z dôvodu lepšieho porozumenia boli dočasne premenované zastávky v okolí Steel Arény. Zastávka Zimný štadión dostala názov Jánošikova, Krajský súd bol po novom Steel Aréna.

Prečítajte si tiež: História žltých kariet na MS

Putovanie za históriou tatranských osád

Vysoké Tatry ponúkajú bohatú históriu a zaujímavosti, ktoré je možné spoznať prostredníctvom kultúrno-historických prechádzok. Tieto prechádzky zahŕňajú návštevy rôznych tatranských osád, ako napríklad Tatranská Lomnica, Dolný a Horný Smokovec, Nový a Starý Smokovec, Vyšné Hágy a Štrbské Pleso.

Tatranská Lomnica

Tatranská Lomnica bola založená v roku 1892 a ako prvá osada dostala vlakové spojenie s Popradom. Neskôr bola vybudovaná aj zastávka električky. Medzi významné budovy patrí Hotel Lomnica a Grandhotel Praha.

Dolný a Horný Smokovec

Dolný Smokovec bol založený v roku 1881 a je známy minerálnym prameňom. Horný Smokovec vznikol postupným budovaním súkromných sanatórií a penziónov.

Nový Smokovec

V Novom Smokovci sa nachádza prvá zimná budova v Tatrách. Osadu založil Mikuláš Szontagh v roku 1875.

Starý Smokovec

Starý Smokovec je najstaršia osada vo Vysokých Tatrách, založená v roku 1793. V roku 1908 bol spojený s Popradom električkami.

Vyšné Hágy

Vo Vyšných Hágoch sa nachádza zámok kniežaťa Hohenloheho a Národný ústav tuberkulózy, pľúcnych chorôb a hrudníkovej chirurgie.

Štrbské Pleso

Štrbské Pleso je najvyššie položená osada, známa jazerom a konaním Majstrovstiev sveta v lyžovaní v roku 1970.

Štrbské Pleso: Od bezcenného jazera k atraktívnemu stredisku

Štrbské Pleso prešlo dlhú cestu od bezcenného jazera po významné turistické stredisko. Jozef Szentiványi zohral kľúčovú úlohu v rozvoji osady. V roku 1872 dal postaviť na južnom brehu Štrbského plesa súkromnú poľovnícku chatku, ktorú zakrátko sprístupnil aj verejnosti. Bol aj priekopníkom organizovanej turistiky v Tatrách.

Výstavba a rozvoj osady

Postupne vznikali ďalšie budovy, ako napríklad turistická chata, vila Miklóslak a hotel Štrbské pleso. Osada sa stala obľúbenou destináciou pre urodzených návštevníkov.

Električková a ozubnicová železnica

V roku 1912 bolo Štrbské Pleso spojené električkovou traťou so Starým Smokovcom a Popradom. V roku 1896 bola zahájená prevádzka ozubnicovej železnice zo Štrby na Štrbské Pleso.

Majstrovstvá sveta v lyžovaní 1970

Majstrovstvá sveta v klasickom lyžovaní v roku 1970 boli pre Štrbské Pleso významnou udalosťou. V rámci príprav na majstrovstvá sveta sa uskutočnila reorganizácia dopravy a výstavba nového areálu s mostíkmi, lanovkami a bežeckými traťami.

Modernizácia ozubnicovej železnice

V rokoch 1969 a 1970 boli dodané nové elektrické motorové jednotky na ozubnicovú železnicu. Trať bola elektrifikovaná jednosmerným napätím 1 500 V. Dňa 5.7.2020 bola ukončená prevádzka tejto zubačky zo Štrby na Štrbské Pleso.

Zjazdové lyžovanie a športové sánkovanie

Pre zjazdové lyžovanie zriadili v roku 1943 od severného brehu plesa na úpätie Predného Soliska na Slovensku prvý elektromotorom poháňaný lyžiarsky vlek. Osada bola aj kolískou športového sánkovania v Tatrách.

tags: #električky #majstrovstvá #sveta #história