V článkoch a videách motoristických médií sa často stretávame s pojmami ako "nižšia stredná trieda", "stredná trieda" a podobne. Tak ako notebooky, práčky, sušičky a iné spotrebiče, aj autá sa delia do kategórií, aby sme sa v nich vedeli lepšie orientovať. Keď ale z úst nejakého motoristického novinára počujete pojem ako "nižšia stredná trieda", "C-čkový segment", asi vám to veľa nehovorí. Aby ste od teraz už nemuseli tieto pojmy púšťať jedným uchom dnu a druhým von, je tu pre vás rýchla príručka, po ktorej vám kategórie automobilov snáď už nebudú pripadať nepochopiteľne ako oddelenie make-upov v miestnej drogérii.
Kategórie automobilov
Stredná trieda
Stredná trieda je široká a zahŕňa veľké množstvo áut.
Športové autá
Už názov segmentu napovedá, že tento súbor je pre nás, automobilových nadšencov, asi najzaujímavejší. Patrí sem všetko, čo je športové, od Subaru WRX STI, cez Ford Mustang, až po Ferrari 488 Pista, tento zoznam je jednoducho nekonečný.
SUV (Sport Utility Vehicle)
Sport Utility Vehicle, segment, ktorý je dnes až mimoriadne rozšírený. Abecedný názov segmentu sa síce nepoužíva, svojho zástupcu v ňom má ale už pomaly každá automobilka, veľakrát nie len jedného. Škoda Karoq, Kodiaq, BMW X modely a veľa veľa iných.
Ďalšie kategórie
Z ďalších kategórií netreba zabúdať na kategóriu čistokrvne terénnych vozidiel, kam patria autá typu Jeep Wrangler, ktoré zatiaľ nezmäkli natoľko, aby sa označili za SUV, MPV, kde patria autá ako Ford S-MAX, Galaxy, Opel Zafira a podobne a v neposlednom rade aj na kategóriu Pick-up, ktorú zastupuje Nissan Navara, Mitsubishi L200, po novom aj Mercedes X.
Prečítajte si tiež: Sprievodca športovými potrebami
Skratky športových modelov áut
GTI, SVR, QV, SRT… Aj toto sú skratky, s ktorými sa stretne každý, kto aspoň trochu sleduje automobilový svet. Viete však, čo znamenajú? V dnešnom článku sa to dozviete. Keď vidím v názve auta nejakú skratku, mne osobne to nikdy nedá spať. Vždy sa pozastavím a rozmýšľam, z akých slov daná skratka asi tak mohla vzniknúť. Niektoré skratky pri športových modeloch áut sú na dekódovanie skutočne jednoduché, iné o niečo náročnejšie. V tomto článku tak nájdete dekódovanie najznámejších skratiek, s ktorými sa pravdepodobne pravidelne stretávate.
RS (Rallye Sport / Rennsport / Renault Sport)
Škoda, Ford - v tomto prípade skratka RS vznikla zo slovného spojenia "Rallye Sport". Má však jednu zaujímavosť. Možno ste si všimli, že taká Škoda Octavia RS sa niekedy označuje aj ako vRS. Písmenko "v" musí Škodovka pridávať na modely predávané vo Veľkej Británii, keďže tu má čistú skratku RS registrovanú Ford.Audi, Porsche - pri nemeckých značkách je skratka RS odvodená zo slovného spojenia "Rennsport", čo v preklade znamená motoršport.Renault - aby toho nebolo málo, aj Renault má pre skratku RS svojské vysvetlenie, je to skratka športovej divízie Renaultu, Renault Sport.
AMG
Táto skratka ma prekvapila asi najviac. Skratka AMG totiž nevznikla z nejakých superlatívov, ktoré by popisovali výkon a športovosť.
M (Motorsport)
Keď už sme pri tých označeniach športových divízií, nemôžem nespomenúť veľké písmeno M, ktoré sa neodlučiteľne spája s BMW. Jeho myšlienka nie je nijako hlboká, M je skratka pre "Motorsport".
QV (Quadrifoglio Verde)
Milujem talianske skratky a QV je jedna z najkrajších aké poznám. Alfa Romeo ňou označuje svoje najväčšie beštie a vznikla zo slov "Quadrifoglio Verde".
Prečítajte si tiež: Bardejov: Tipy pre rodiny s deťmi
SVR (Special Vehicle Racing)
Túto skratku pre svoje vysokovýkonné modely používa značka Jaguar a Land Rover. Vznikla zo slov "Special Vehicle Racing".
GTI (Grand Touring Injection)
Keď sa povie GTI, ako prvý ma napadne legendárny Volkswagen Golf GTI. Netreba však zabúdať na to, že túto skratku využíva napríklad aj Peugeot, pri modeloch ako 308 GTI. Skratka GTI vznikla celkom zaujímavo. Volkswagen pri prvej generácii Golfu GTI využil vstrekovanie paliva Bosch a značka bola v tej dobe na to tak hrdá, že sa to rozhodla zakomponovať do samotného názvu - "Grand Touring Injection", teda GTI.
SRT (Street & Racing Technology)
Výkonné Jeepy, Dodge a Chryslery nesú označenie SRT, ktorého pôvod je jednoduchý - "Street & Racing Technology".
R/T (Road/Track)
Ďalšia americká skratka, ktorá sa však spája už len so značkou Dodge. Vznikla zo slov "Road/Track", pochopiteľne ju tak nesú výkonné beštie, ktoré síce môžu jazdiť legálne po ceste, na trati však ukážu svoj plný potenciál.
OPC (Opel Performance Center)
V poslednej dobe o športových modeloch Oplu označovaných ako OPC veľmi nepočujeme, čo je dosť škoda, ja mám doterajšie OPC Ople veľmi rád. Každopádne, skratka OPC vznikla zo spojenia "Opel Performance Center".
Prečítajte si tiež: TomTom pre aktívny životný štýl
GTR (Gran Turismo Racing)
Po svete chodí veľa športových áut, ktoré nesú za svojím menom dodatok GTR. Jeho význam je jednoduchý - "Gran Turismo Racing". Ikonická skratka, pod ktorou si každý predstaví značku Nissan.
NISMO (Nissan Motorsport International Limited)
Pojem NISMO vznikol odvodzovaním a skracovaním zo slov "Nissan Motorsport International Limited".
SV (Spinto Veloce)
Každý, kto má v láske talianske superšporty Lamborghini, skôr či neskôr narazí na skratku SV. Tá vznikla zo slov "Spinto Veloce", čo v preklade znamená veľmi rýchly.
ST (Sports Technologies)
So skratkou ST sa najčastejšie stretnete v jej nudnejšom význame, kedy označuje verziu kombi, teda Sports Tourer, ktorá väčšinou so športovosťou nemá nič spoločné. Pri značke Ford je však jej zmysel oveľa zaujímavejší a skratka ST vznikla zo spojenia "Sports Technologies".
WRX STI (World Rallye Cross, Subaru Tecnica International)
A na záver jedna z najlegendárnejších skratiek všetkých čias, ktorá sa už tradične viaže na značku Subaru. Skratka WRX označuje rallye, vznikla zo slov "World Rallye Cross", písmenká STI sú zas skratkou pretekárskej divízie automobilky Subaru, "Subaru Tecnica International".
Meno auta: Viac než len marketing
Má vaše auto meno? Nie také, ktoré ste mu dali. Ale typové či modelové označenie od výrobcu. Lebo meno nie je iba vec módy. Identifikuje nositeľa, charakterizuje model, pripomína triedu alebo vlastnosť. Dovoľuje tak ľahšie triediť. A navyše často už zvukovým prejavom napovedá, kam ktorý model zaradiť.
V podstate sa dajú rozdeliť mená áut na označenie:
- číslami (105, 1007, 325…)
- písmenami (A, BX, GT…)
- menami tvorcov (Enzo, Shelby…)
- zvieracími a rastlinnými menami (Panda, Eagle, Viper…)
- označením procesov v prírode a atmosfére (Storm, Bora, Jetta…)
- názvami z vesmírnych sci-fi príbehov (Space Star, Matrix, Space Wagon…)
- zemepisnými názvami (Toledo, Monte Carlo, Cortina…)
- ako spomienky na staré úspešné modely (Felicia, Competizione…)
- čímkoľvek, čo sa tvorcom páči (Bandit, Chairman, Kalos…)
Delenie je iba veľmi približné. Mohlo by mať ešte veľa ďalších skupín. Navyše každá automobilka volí iný postup, ktorý sa v priebehu času mení. Všeobecne platí, že názvy sa vyvíjajú buď vo vlnách, ktoré rešpektuje väčšina výrobcov (sú etapy, keď je v móde číselné a skratkovité označenie) alebo patrí do kompetencie samotných značiek. Niektoré automobilky napríklad tvrdošijne trvajú na číselnom označovaní (Peugeot), ale aj to sa zvyčajne generačne mení a označenie neraz prešlo od číselného značenia k mennému (prípadne aj naopak) - viď povedzme Renault, alebo Citroën či Škoda. Ak má značka číselné označenie modelov, koncepty zväčša nazýva menami - a naopak. Dáva tým najavo, že pri štúdiách ide o čosi výnimočné.
Aké sú všeobecné pravidlá pri navrhovaní mien automobilov? Napríklad označenie má byť krátke, zrozumiteľné v rôznych teritóriách a je dobre, keď symbolizuje niečo pozitívne, silné, jednoducho dobre vnímané.
V prípade značky Opel dokonca príde raz za čas z ústredia tabuľka s rôznymi názvami (ako inak - prísne tajná). K nej sa kompetentní ľudia z jednotlivých krajín vyjadrujú, či označenie neznamená alebo nepripomína v tom-ktorom jazyku niečo negatívne až hanlivé. Aby označenie "neprestrelilo", ako sa nedávno stalo s Hondou Jazz. Jej pôvodný názov bol Honda Fitta, ale po dánsky, nórsky a po švédsky znamená výraz fitta - vagína. Aj Škoda Superb je po anglicky znamenitá, čo vyvolávav Británii rozpaky.
Občas sa ozve aj konkurencia a vynúti si zmenu. Fiat Panda mal byť pôvodne Gingo, proti tomu sa však ozval Renault, lebo to zvukovo pripomínalo Twingo.
Inšpirácia v prírode
Vietor a počasie
Vietor zvyčajne vyvoláva asociácie sily a rýchlosti, niekedy aj romantiky. Takéto mená využili napríklad VW a Maserati, ktoré prinieslo modely Mistral, Ghibli a Khamsin. Volkswagen začal od roku 1973 používať meno Passat, (tropický vietor) ktorý sa vo VW stal vetrom zmien. Potom prišiel Golf. Nemá, napriek jasnému názvu, nič spoločné s golfom - hrou, hoci dnes to už málokto tuší. Je to nemecké synonymum pre Gulf (v zmysle vzdušných prúdov v zálive). Po malom odbočení s menom Polo, ktoré skôr pripomína pólo - možno aj vodné… pokračoval Volkswagen s veternými menami: Santana, Jetta (vzdušné prúdy v stratosfére), Vento, Scirocco, Corrado a Bora (prudký studený vietor). Ford zase prišiel s autami Zephyr (západný vietor) Corsair a Thunderbird (vták búrlivák-nie ohnivák?), Chevrolet mal Corvair a Oldsmobile zasa Tornado. Britský výrobca s rovnakým menom (teda Tornado) dodával na trh Typhoon, Tempest (toto meno použil tiež Pontiac) a Thunderbolt. Z Ázie prišla s Toyotou snehová víchrica, fujavica - Blizzard, pričom Lister vyrába búrku alebo víchor Storm (toto meno požíval i VW a tiež americké Geo a indický San). GMC tiež prinieslo známe veterné mená Typhoon (tajfún) a Cycloone (cyklón). Najnovší kabriolet VW Eos dostal meno podľa bohyne rannej zory, matky vetrov. No a Phaeton - znamená meno syna boha slnka, ktorý viedol jeho voz.
Flóra a fauna
DAF ešte kým vyrábal aj osobné autá, si neodpustil meno Daffodil (narcis), Triumph zase Mayflower (prvo-sienka), Nissan potom Laurel (vavrín) a Clan mal svoj Clover (ďatelina). Alfa Romeo použila na označenie športových modelov meno Quadrifoglio (štvorlístok). Fiat svoju malú päťstovku nazval jednoducho: Cinquecento. Čiže 500 po taliansky. Ale národ motoristický jej dal svoje meno Topolino. Lebo bola taká malá, ako myška, meno ktorej nosila. Veľké mačky sú silné a svižné a preto veľmi populárne medzi návrhármi mien. Objavili sa mená ako Lynx (rys) od Riley, Leopard (Nissan), Cheetah = ge-pard (Lamborghini), Tiger (Sunbeam/Rootes a Messerchmitt), Cougar aj Puma (Ford). Dokonca aj výrobcovia majú takéto mená v názve: Panther, Lion, Puma a Jaguar. A aby to nebolo psovitým šelmám ľúto, aj oni sa objavili v Leylande ako Terrier a Mastiff. Ale tiež Aston Martin Bulldog. Reliant a tiež VW uviedli lišiaka - Fox, TVR mal líšku Vixen, Lancia zasa Hyenu a vĺča - Lupo prišlo od VW.
Niektorí výrobcovia nezostali len pri zemi a stavili aj na lietajúce živočíchy. Kto konkrétne? AMC priniesol model Eagle (orol), Ford zasa Falcon (sokol), Riley mal model Kestrel (sokol myšiar. Výrobca Stutz (áno, aj taký existoval), mal model Hawk (jastrab) a Humber priniesol Snipe (sluka). Japonský Nissan stavil na Bluebird, britský Austin na typ Swallow (lastovička), Suzuki má Swift (je to nielen vtáčik dážďovník, ale znamená to aj svižný), no a Buick predstavil model Skylark (škovránok).
Aby sme nezabudli na plazy, Wolseley ponúkol vretenicu (Viper), rovnako tak Chrysler úskočnú zmiju (Dodge Viper) a tradičný britský výrobca AC prišiel s veľavravným typom Cobra, ale aj Mamba. Keď sa udával výkon motora niekedy v koňoch (dnes by sa mal jedine a výlučne v(kW) kilowattoch), prečo ich nemať rovno v názve, ako mali napríklad Ford Mustang, Dodge Charger (Dodge je v tomto prípade výrobca a charger je dôstojnícky kôň) či Hyundai Pony.
Nielen vodný svet reprezentujú mená Barracuda (Plymouth), Sting Ray (Chevrolet Corvette) a Scorpion (Triumph a tiež Lancia pri amerických verziách Montecarlo). Ostatné živé stvorenia sú napríklad Stag (jeleň) od firmy Triumph, meno Gazelle použil Singer a tiež Nissan. Lietajúca ryba (Manta) sa objavil u Opla, medvedík Panda je spojený so značkou Fiat, klokana (Kangaroo) "objavili" v Isuzu a Wasp a Hornet (osa a sršeň) sú od Wolseley.
Lamborghini a býčia korida
Nedarí sa mi nájsť špecifickú frázu. Neďaleko talianskej Modeny je malý výrobca svetoznámych športových automobilov. Talianska firma, založená Ferucciom Lamborghinim (narodeným v znamení býka), má vo svojom znaku útočiaceho býka ako symbol sily a odvahy. Preslávil ju predovšetkým model Diablo, v súčasnosti bojuje o priazeň klientov jeho nástupca Murciélago. Názvy áut vyberá z prostredia španielskej koridy (Miura, Urraco, Espada). Tiež posledný názov Murciélago je odvodený od mena býka, ktorý v roku 1879 odvážne bojoval na býčích zápasoch v španielskom meste Cordoba. Za odmenu mu vtedy populárny matador Rafael Molina daroval život. Statočné zviera prevzal šľachtiteľ don Antonio Miura a založil ním slávny rod plemenných býkov. V španielskom preklade však Murciélago znamená netopier.
Cestovanie a miesta
Výrobcovia často chceli dať svojim autám exotický nádych viazaný na populárne miesta. Ford nazval mnoho svojich áut podľa rôznych destinácií (Capri, Cortina, Granada), Triumph sa pridal tiež (Dolomite, Toledo). Napríklad všetky mená áut značky Seat sú geografické názvy. Jeden z nich je ostrov (Ibiza) ostatné sú španielske mestá - Cordoba, Marbella, Malaga, Toledo. Panther skúsil ďalšie (Rio, Lima), Chevrolet mal Malibu, Monte Carlo a Buick zasa Rivieru. Fiat vyrobil špeciálnu sériu X1/9 nazvanú Lido. Krajinná séria od firmy Austin pozostáva z mien Cambridge, Devon, Dorset, Hampshire, Hereford a Somerset. Niektorí výrobcovia dali prednosť názvom miest, kde sa ich autá vyrábali: Morris Oxford a Cowley, Alfa Romeo Alfasud, Chrysler Kew a Wimbledon, Jowett Bradford, Ferrari Maranello. Len na doplnenie spomeňme Austin Westminster, Ford Anglia a Alfa Romeo Montreal. Austin a Bentley sa zahľadeli cez hladinu oceánu a vznikli vozidlá Atlantic a Continental, oproti tomu Metropolitan (Nash) a City (Honda) majú mestský nádych.
Športový život
Úspech značky na športových kolbištiach sa neraz podpísal na mene modelu. Tak vznikli Sunbeam Alpine, Saab Monte Carlo, Lancia Beta Montecarlo a Ford Escort Mexico. Medzi autá pomenované napríklad aj podľa pretekárskych okruhov patrili Riley Brooklands (toto meno používali Bentley), Austin 7 Ulster, Alfa Romeo 155 Silverstone, Maserati Kyalami, Sebring a Indy. Opel prišiel s modelom Monza, jeho meno si požičal aj Chevrolet. De Tomaso malo Longchamp. 365GT od Ferrari bolo známe tiež ako Daytona. Nemožno takisto zabudnúť na Pontiac Grand Prix. Inšpiráciu v atletike nezaprie Mercedes Sprinter, Toyota Chaser, či Rochdale Olympic, ako aj ťahač Leyland Marathon a autobus Olympian.
Písmená a číslice v názvoch
Niektoré továrne označovali svoje modely vždy s rovnakým začiatočným písmenom. Lotus mal Elan, Elite, Eleven, Europa, Eclat, Esprit, Excel a Elise (plus koncept Etna). Austin a Morris ponúkali modely Major, Minor, Mini, Maxi, Marina, Metro, Maestro a Montego. Vauxhall, ktorý je dnes britskou obdobou Opla a patria spolu do GM, prišiel s menami Victor, Ventora, Viva, Viceroy, Velox a Viscount. Ešte pred prechodom k písmenu 'C' pri typoch Chevette, Cavalier, Carlton, Calibra a Corsa, sa vrátil k 'V' pri modeli Vectra. Toyota mala vždy rada 'C' a teda aj mená ako Corolla, Carina, Corona, Celica, Corsa, Cressida, Camry a Crown. Lancia sa ujala hneď prvého písmena v abecede a na svete sa objavili Augusta, Artena, Aprilia, Appia, Ardea, Astura a Aurelia, potom prišlo na rad aj "efko": Fulvia, Flavia, Flaminia. Citroen bol známy svojimi 'X' - pri modeloch BX, XM, Xsara a Xantia. Ale používal aj iné písmená a napríklad v čase uvedenia zaujal Citroen DS nielen novými revolučnými riešeniami (avantgardný príťažlivý vzhľad, hydropneumatické pruženie, natáčacie svetlomety, atď), ale aj svojim menom - pretože DS sa číta "dé-es" a vo francúzštine to znamená bohyňa. Super, že?
Alternatívne sa objavili aj názvy, ktoré si vystačili len s pomenovaním písmena samotného. Lancia využila grécku abecedu v menách Alfa, Beta, Delta, Gamma, Kappa, Lambda, Epsilon, Ypsilon a Zeta. Mitsubishi si vypožičalo z rovnakej abecedy písmenko Sigma a Vauxhall/Opel zasa Omega.
Keď sme pri tejto značke, Opel už niekoľko rokov volí celkom rozumnú stratégiu vernosti určitým profilovým menám. Aj keď sa niektoré modely, samozrejme, generačne vyvíjajú, napr. Kadett, Admiral, Olympia. Dlhší čas prevládalo "hviezdne" obdobie - Astra, Vectra, Omega… momentálne sa črtá éra exoticky znejúcich názvov - Antara. Celkom pekný je aj názov Signum - ako znak niečoho výnimočného alebo Frontera = tá ktorá frontálne zvládne každú úlohu.
K exotickým destináciám, ale najmä názvom patrí pre Opel (v tomto prípade GM) napríklad japonský trh, kde sa Opel Zafira predával pod obchodným označením Subaru Traviq!
Subaru a Plejády
Subaru - zvláštne meno. Tak teda ešte vsuvka s jedným príbehom. Nie je len o mene auta, ale aj značky. Kenji Kita mal jednoznačný názor na automobily. Ak chcete vyrábať autá, robte poriadne vozidlá, tvrdil. Japonské autá by mali mať podľa neho japonské mená. K. Kita bol zapálený pre výrobu osobných vozidiel a mal najväčšiu vášeň pre všetko okolo prototypu prvého osobného auta spoločnosti nazvanéhoP - 1. Kita presviedčal spoločnosť o návrhu mena prototypu. Ale nie všetky jeho návrhy boli zaujímavé. Nakoniec Kita dal vozidlu prekrásne japonské meno - Subaru. Je to meno zoskupenia hviezd v súhvezdí Taurus. Šesť z týchto hviezd je viditeľných voľných okom, ale ostatných 250 modravých hviezd možno vidieť, len keď použijete ďalekohľad. Na Západe sa toto zoskupenie volá Plejády. V Číne, Macau a v Japonsku Subaru (znamená aj ovládanie alebo zhlukovanie). A všade na svete nosia autá aj toto meno.
Metaforické názvy
Chevrolet volí taktiku "metaforických názvov": Kalos znamená v gréčtine krásny, Lacceti je odvodené od latinského slova lacertus, čo znamená silný, svalnatý, plný energie. A Spark je iskra, ktorá by mala zapáliť záujem v každom užívateľovi.
Alfa Romeo 8c Competizione: Krása a história
Alfa Romeo 8c Competizione, Cuore sportivo. To už len je komplikácia na prvý pohľad - hoci to znie v taliančine malebne. Tak teda, postupne si to preložme do normálnej reči: 8c si táto automobilová kráska vypožičala od pretekárskych, aj civilných vozidiel značky Alfa tridsiatych a štyridsiatych rokov, ktoré pod kapotou ukrývali výkonné osemvalce. Druhá časť (Competizione) má byť oslavou pretekárskej verzie športového kupé 6c 2500, s ktorým v roku 1950 absolvovala dvojica Fangio-Zanardi slávne preteky Mille Miglia. No a Cuore - srdce, sportivo - športové.
Honda a Suzuki: Hudba a význam
Hondu sme už spomínali. Niektoré modely majú blízko k hudbe: Jazz, či Accord. Ale nie vždy je to také jednoznačné, lebo mnoho modelov sa označuje skratkami. Čo znamenajú? Tak napríklad: CR-V Compact Recreation Vehicle, FR-V Family Recreation Vehicle, NSX New Sportive Experiment atď. Zostaňme ešte pri japonskej značke Suzuki, kedysi známej iba výrobou motocyklov. Ignis pochádza z anglického slova Ignite - roznecovať, rozžeravovať, aby očaril zákazníkov svojim novým konceptom a dizajnom. Názov Swift sa začal používať v polovici80. rokov 20. storočia a mal evokovať športový imidž modelu. Grand Vitara sa v Japonsku volá Escudo na základe portugalskej meny. Lancia zasa mala model s názvom Libra, niektoré autá dokonca niesli názov Crown (koruna). A názov Vitara? Pochádza z vita alebo vital, takže naznačuje svoju životaschopnosť na ceste aj v teréne.
Pseudonymy a autorské práva
Niekedy sa meno zmení zámerne, aby nedošlo k porušeniu autorského práva. Tak prišiel na trh Pontiac Aztek (namiesto Aztec), Porsche Boxster (a nie Boxer), Infiniti Q45 (namiesto Infinity). Problémom môže byť povedzme luxusný autiak Cadillac Evoq (namiesto Evoke), ak sa niekto snaží jeho meno vysloviť ako Evock. Pre nás to vyzerá takmer rovnako, ale vyslovovanie jednotlivých mien napríklad Američanmi môže znieť úplne inak. Ale nejde len o to, ako sa meno vyslovuje. Dôležité je aj ako znie - a čo to znamená.
Ford Mustang: Príklad úspešného mena
Ford Mustang (vyslovuje sa "masteng"). Mustang - polodivý prérijný kôň je príkladom jednéhoz najúspešnejších mien. Prišiel do predaja v apríli 1964 ako Ford model 1965. Mechanicky sa nelíšil od svojho predchodcu, ktorým bol Ford Falcon (sokol). Mal však nový druh plechu a najmä príťažlivé meno a preto sa predával nadmieru dobre. Najväčší úspech zažil v 70. rokoch Oldsmobile Cutlass (šabľa), postavený na podvozku svojho predchodcu Oldsmobile F-85 s 8-valcovým motorom do V. Výkon a rýchlosť totiž zodpovedali jeho názvu. A o to niekedy (vlastne väčšinou) ide.
Lexus: Luxus a rozmanitosť
Tento zoznam zahŕňa všetky dôležité modely značky Lexus vrátane aktuálnych aj historických vozidiel. Systém označovania od Lexusu by mal zákazníkom umožňiť ľahko identifikovať triedu, karosériu a charakteristiku každého Lexusu. Ak hľadáte športové kupé, rodinné SUV alebo luxusný sedan, Lexus ponúka vozidlá pre širokú škálu zákazníkov.
- Charakteristika: Kompaktný hybridný hatchback, ktorý debutoval s cieľom priniesť zelenú techniku do segmentu, v ktorom dominovali dieselové motory.
- Charakteristika: Luxusný stredne veľký sedan, ktorý kombinuje komfort a eleganciu.
- Charakteristika: Sedan vyššej strednej triedy, ktorý bol navrhnutý s ohľadom na dynamickú jazdu, ale tiež s dôrazom na výkony.
- Charakteristika: Veľké SUV s terénnymi schopnosťami, ktoré kombinuje luxus s robustnosťou.
- Charakteristika: Kompaktný hybridný sedan, ktorý bol vyrábaný v rokoch 2009 až 2018.
- Charakteristika: Kompaktný športový sedan zameraný na mladšiu generáciu zákazníkov.
- Charakteristika: Subkompaktné luxusné SUV, ktoré je najmenším modelom v ponuke Lexusu.
- Charakteristika: Vlajkové kupé Lexusu, ktoré spája luxus limuzíny so športovým dizajnom.
- Charakteristika: Luxusný minivan navrhnutý pre maximálne pohodlie pasažierov.
- Charakteristika: Prvý model Lexusu uvedený na trh v roku 1989 ako vlajková loď značky.
- Charakteristika: Luxusné kompaktné SUV určené do mesta, ktoré sa ale nezľakne ani ľahšieho terénu.
- Charakteristika: Športové kupé zamerané na dynamiku a čo najlepšie jazdné vlastnosti.
- Charakteristika: Prvé SUV Lexusu, ktoré spája luxus s praktickosťou SUV.
- Charakteristika: Luxusný grand tourer s pevnou skladacou strechou, takže kupé i kabriolet v jednom.
- Charakteristika: Luxusné SUV s tromi radmi sedadiel určené predovšetkým pre severoamerický trh.