Range Rover Sport 2993 190kW: Technické údaje a recenzia

Range Rover Sport je luxusné SUV, ktoré kombinuje britskú eleganciu, luxus a terénne schopnosti. Model 2993 s výkonom 190 kW (3.0 TDV6) ponúka dynamický zážitok z jazdy a zároveň efektívnu spotrebu paliva.

Tradícia a evolúcia dizajnu

Land Rover si ctí tradíciu, čo sa prejavuje aj v dizajne Range Roveru Sport. Aj keď prešiel pod krídla indickej spoločnosti Tata, zachoval si svoju typickú siluetu s mohutným pontónom a "plávajúcou" strechou. Dizajnová evolúcia priniesla úhľadnosť a aerodynamiku, na ktorú sa Land Rover v minulosti nezameriaval. Stále si však zachováva schopnosť brodiť sa v 90-centimetrovej vodnej priekope a ponúka nájazdové uhly porovnateľné s vojenskými špeciálmi.

Ľahká hliníková konštrukcia

Jednou z najväčších inovácií je použitie ľahkého hliníka na karosériu. Vďaka tomu sa podarilo znížiť hmotnosť vozidla o neuveriteľných 420 kg v porovnaní s predchádzajúcou verziou TDV8. Plne naložený Range Rover Sport je tak ľahší ako jeho prázdny predchodca. Hliníková konštrukcia zároveň nie je krehká, čo dokazuje aj dlhoročná história modelu Defender, ktorý je z hliníka vyrobený už od roku 1948.

Interiér a komfort

Nastupovanie do Range Roveru Sport je zážitkom. Robustné dvere kryjú prahy, čím zabraňujú zašpineniu oblečenia. V interiéri vládne omamná vôňa kože a dreva, a samozrejme, obrovský priestor. Vysoký posed a výhľad na mohutnú prednú kapotu posilňujú sebavedomie vodiča. Kožené, vyhrievané, ventilované, masážne a elektricky nastaviteľné sedadlá poskytujú maximálny komfort. Aj zadní pasažieri si užijú vyhrievané sedadlá a elektricky nastaviteľný sklon operadiel.

Ergonomické inovácie

Range Rover Sport prešiel radikálnou zmenou ergonómie ovládacích prvkov. Počet tlačidiel na stredovej konzole sa zredukoval na polovicu. O inteligentný poriadok sa postaralo nové dotykové rozhranie pre nastavenie funkcií vozidla, navigácie, klimatizácie, komunikácie, audia a off-roadových parametrov. Ovládanie je jednoduché a intuitívne. Systém Dual View umožňuje odlišné zobrazenia displeja pre vodiča a spolujazdca. Multifunkčný volant ponúka nové kruhové ovládače tempomatu a normálne ovládanie klaksónu. Virtuálny prístrojový panel s analógovými prístrojmi však pôsobí lacno a neponúka možnosť konfigurácie. Výsuvný kruhový ovládač prevodovky je efektný, ale nie úplne praktický.

Prečítajte si tiež: Ako vymeniť plexisklo na Opel Astra Sports Tourer 2010

Výbava a bezpečnostné prvky

Už v sériovej verzii Vogue ponúka Range Rover Sport bohatú výbavu, ktorá demonštruje jeho urodzený pôvod. Nájdete tu kožené čalúnenie, vyhrievané a ventilované elektrické sedadlá, zadné vyhrievané sedadlá s reguláciou sklonu operadla, TV-tuner, elektrické privieranie dverí a ovládanie zadného veka. Prekvapí však, že za niektoré bezpečnostné prvky, ako adaptívny tempomat, monitorovanie slepého uhla a samočinné prepínanie diaľkového režimu svetiel, si treba priplatiť. Chýba aj systém upozornenia na nedobrovoľné opustenie jazdného pruhu.

Batožinový priestor

Batožinový priestor má slušných 550 litrov a dokonalé čalúnenie. Prístup uľahčuje elektrické ovládanie horizontálne deleného zadného veka. Zadné operadlá sedadiel sa sklápajú elektricky priamo z kufra, čím sa zväčší užitočný objem na 2030 litrov s takmer vodorovnou podlahou. V interiéri sa nachádzajú decentne zakryté odkladacie priestory.

Jazdné vlastnosti a dynamika

Aj základný 6-valcový diesel 3.0 TDV6 (190 kW) dáva Range Roveru Sport veľmi slušnú dynamiku. Zníženie hmotnosti je cítiť. Na stovku zrýchľuje tesne pod osem sekúnd, čo je porovnateľné so staršou 8-valcovou verziou. Zrýchlenie prebieha vďaka 8-stupňovej zamatovo radiacej prevodovke s ľahkosťou. Motor dáva o svojom nasadení vedieť len pri vyšších otáčkach. Zásoba 600 Nm krútiaceho momentu udeľuje Range Roveru Sport schopnosť akcelerovať prakticky v každej situácii.

Spotreba paliva

Vďaka 8-stupňovej prevodovke je motor držaný v nízkych otáčkach. Spotreba paliva sa v meste pohybuje okolo 8,6 litra nafty na sto kilometrov a po približne 800 kilometroch jazdy vrátane diaľnic a okresiek sa priemer ustálil na 8,3 litra. S 85-litrovou nádržou je tak možné obchádzať čerpacie stanice tisíc kilometrov.

Komfort a jazda v teréne

Riadenie Range Roveru Sport je presné a komfortné. Ticho, pohodlie a vysoký posed však často skresľujú pocit rýchlosti smerom nadol. Aktívne stabilizátory zamedzujúce náklonom sú vyhradené len pre silnejší dieselový 8-valec. Pneumatický podvozok filtruje nerovnosti slovenských ciest. Okrem asfaltu je Range Rover Sport schopný zvládnuť aj náročný terén. Stačí zaradiť redukčnú prevodovku, zvoliť jeden z módov systému Terrain Response a pneumatický podvozok zdvihnúť do najvyššej polohy 295 mm. V takýchto podmienkach sa luxusný Range Rover Sport mení na predátora ochotného zdolať všetko. Nový režim Auto systému Terrain Response rozoznáva charakter terénu a tomu prispôsobuje nastavenie vozidla.

Prečítajte si tiež: Správa športu s SAP Business One

Prečítajte si tiež: Corolla Touring Sports - svetlá výška

tags: #range #rover #sport #2993 #190kw #technické