Telesná a športová výchova zohráva kľúčovú úlohu vo vývoji a zdraví detí a mládeže. Kvalitné vzdelávanie v tejto oblasti je preto nevyhnutné. Akreditované školenia pre pedagogických zamestnancov predstavujú dôležitý nástroj na zvyšovanie ich odbornosti a získavanie nových poznatkov a zručností. Tento článok poskytuje komplexný prehľad o akreditovaných školeniach telesnej a športovej výchovy, ich zameraní, obsahu a prínosoch pre učiteľov a žiakov.
Katedra služobnej a telesnej prípravy: Inštitúcia s rozsiahlymi skúsenosťami
Katedra služobnej a telesnej prípravy je vedecko-pedagogické pracovisko, ktoré sa zameriava na výučbu v predmetoch garantovaných katedrou v rámci študijného odboru bezpečnostné vedy. Edukačný proces je zameraný na rozvoj pohybových schopností a profesionálne zvládnutie streleckých zručností alebo služobných zákrokov. Katedra realizuje modely služobnej prípravy v rámci odbornej praxe študentov - kadetov, čím zabezpečuje zdokonaľovanie špecifických činností vyplývajúcich z potrieb aplikačnej praxe.
Vo vedeckovýskumnej oblasti sa katedra zameriava na pojem „šport“ v zmysle Európskej charty o športe. Vedecko-teoretická aktivita je orientovaná na permanentný transfer vedeckých poznatkov v rámci optimalizácie edukačného procesu na Akadémii Policajného zboru. Katedra odborne spolupracuje a aktívne sa zúčastňuje na odborných vedeckých seminároch organizovaných Slovenskou asociáciou univerzitného športu, Fakultou telesnej výchovy a športu, Národným športovým centrom, telovýchovnými katedrami ostatných vysokých škôl.
Odborník v oblasti športovej psychológie a didaktiky bojových umení
Na Fakulte telesnej výchovy, športu a zdravia UMB v Banskej Bystrici pôsobí odborník, ktorý sa venuje psychológii športu, psychomotorike v športovej príprave, psychohygiene a teambuildingu v športe, teórii a didaktike Karate, úpolov a sebaobrany, diagnostike v športe a je odborným garantom športovej špecilizácie: Karate, Taekwondo, Kickbox, Vzpieranie.
Je autorom a spoluautorom vedeckých a odborných publikácií, ktoré sa zaoberajú aplikovanou psychológiou v oblasti športu, didaktikou bojových umení, úpolov a sebaobrany v školskej telesnej výchove, tandemovou formou výučby telesnej a športovej výchovy v primárnom vzdelávaní a výskumom v oblasti športového karate.
Prečítajte si tiež: Fila: Návrat 90. rokov
Bol trénerom štátnej reprezentácie SR v karate kata a je držiteľom trénerskej kvalifikácie v karate 5. kvalifikačného stupňa, medzinárodnej trénerskej licencie WKF karate kata and kumite certified coach a je rozhodca III. kvalifikačného stupňa s národnou licenciou - rozhodca A. Je držiteľom stupňa technickej vyspelosti 5.Dan v karate.
Katalóg programov vzdelávania a odborných podujatí NÚV
Národný inštitút vzdelávania a mládeže (NÚV) predstavuje prostredníctvom online katalógu ponuku programov vzdelávania a odborných podujatí pre školský rok 2025/2026. Katalóg je rozčlenený podľa druhov programov a prioritných tém vzdelávania a reflektuje aktuálne potreby pedagogických a odborných zamestnancov. Medzi priority vzdelávania patrí zavádzanie kurikulárnych zmien v základnom vzdelávaní, inkluzívne vzdelávanie a implementácia systému podporných opatrení, duševné zdravie a digitálna transformácia vzdelávania. Prihlasovanie na vzdelávanie je sprístupnené pred začiatkom nového školského roka od 25. júna 2025.
Príklady akreditovaných školení a ich zameranie
- Program špecializačného vzdelávania pre školských špecialistov: Zameraný na oboznámenie sa s historickým a sociokultúrnym kontextom vývinom dieťaťa/žiaka zo sociálne znevýhodneného prostredia.
- Inovačné vzdelávanie pre učiteľov: Rozvoj komplexných zručností potrebných pre 21. storočie s dôrazom na efektívne využívanie školských edukačných platforiem.
- Vzdelávanie zamerané na kurikulárne zmeny: Rozšírenie a prehĺbenie znalostí o kurikulárnych zmenách a získanie kompetencií potrebných pri zavádzaní nového vzdelávacieho štandardu do edukačnej praxe.
- Vzdelávanie pre koordinátorov školských parlamentov: Rozvoj profesijných kompetencií pre koordinátorov školských parlamentov na základných a stredných školách.
- Environmentálna výchova v 21. storočí: Program inovačného vzdelávania zameraný na environmentálnu problematiku a rozvíjanie empatie a vzťahov v skupine.
- Vzdelávanie pre učiteľov telesnej a športovej výchovy: Inovovanie profesijných kompetencií učiteľov telesnej a športovej výchovy a športovej prípravy prostredníctvom moderných pedagogických prístupov.
- Zdokonaľovací kurz turistiky: Určený pre pedagogických zamestnancov s aprobáciou telesná a športová výchova, zameraný na rozšírenie a prehlbovanie vedomostí, zručností a kompetencií potrebných pre efektívnu organizáciu a vedenie školských turistických výcvikov a kurzov.
- Turistický kurz pre pedagogických a odborných zamestnancov: Zameraný na poskytnutie základných znalostí a zručností v oblasti turistiky, ktoré môžu účastníci využiť pri organizovaní turistického výcviku, školských výletov a exkurzií.
- Akreditované školenia kin-ballu: Školenia zamerané na získanie zručností, techník a taktík tohto športu.
Kin-ball: Príklad akreditovaného školenia v praxi
Kin-ball je kolektívna hra, ktorá si získava čoraz väčšiu popularitu aj na Slovensku. Akreditované školenia kin-ballu sú určené pre učiteľov telesnej a športovej výchovy, trénerov a ďalších záujemcov, ktorí chcú získať kvalifikáciu na výučbu a vedenie tohto športu.
Štruktúra a obsah školenia:
Školenia kin-ballu sú organizované v dvoch stupňoch:
- I. stupeň: Zameraný na získanie základných vedomostí a zručností v kin-balle. Absolvent školenia je schopný zaistiť základný telovýchovný proces pri rešpektovaní všetkých jeho zásad a princípov. Zoznámi sa so základmi teórie a didaktiky kin-ballu, s pravidlami hry, organizáciou súťaže a rozhodovaní menovanej kolektívnej hry.
- II. stupeň: Nadväzuje na školenie prvého stupňa a prehlbuje získané vedomosti a zručnosti. Absolvent školenia získava nové zručnosti, techniky a taktiky tohto športu. Je schopný zaistiť základný telovýchovný proces pri rešpektovaní všetkých jeho zásad a princípov.
Príklady realizovaných školení:
V minulosti sa uskutočnilo viacero akreditovaných školení kin-ballu I. a II. stupňa na rôznych miestach Slovenska, napríklad v Malinove, Bratislave, Košiciach, Piešťanoch a Vrbovom.
Prečítajte si tiež: Skúsenosti s Walkmaxx Športovou Obuvou
Telesná výchova na Ekonomickej univerzite
Na Ekonomickej univerzite v Bratislave je telesná výchova zaradená ako predmet celouniverzitnej ponuky a realizuje sa výberovou formou. Študenti si vyberajú z aktuálnej ponuky telovýchovných aktivít. Povinná TV a počet kreditov sú rôzne podľa jednotlivých fakúlt. Podmienkou získania zápočtu a pridelenia kreditných bodov je stopercentná účasť na cvičeniach alebo účasť na zimnom alebo letnom kurze, v minimálnom rozsahu 5 výučbových dní. Pokiaľ študent nemá v semestri povinnú TV môže sa zapísať nepovinne. Nepovinne sa študent môže zapísať aj na zimné alebo letné kurzy.
Inovatívne prístupy vo vzdelávaní: Ranné kruhy a "Šikanovanie" očami nenásilnej komunikácie
Okrem tradičných foriem vzdelávania sa do popredia dostávajú aj inovatívne prístupy, ktoré majú za cieľ zlepšiť klímu v triede, podporiť duševné zdravie žiakov a rozvíjať ich sociálne a emocionálne zručnosti.
- Ranné kruhy: Ranné kruhy ako ranné 10-15 min. stretnutie triedneho učiteľa a žiaka pevne ukotvené v rozvrhu školy je nástroj podpory duševného zdravia detí i učiteľov. Žiaci a ich vzťahová osoba - triedny učiteľ budujú každodenné vzťahy prostredníctvom stretnutí a rozhovorov a rozvíjajú komunikačné zručnosti, ktoré slúžia na budovanie bezpečného prostredia. Inovácia spočíva v ich trvalom zaradení do rozvrhu v školách od materskej až po strednú školu.
- "Šikanovanie" očami nenásilnej komunikácie: Nová paradigma nazerania na šikanovanie a konflikty medzi deťmi v škole aj mimo nej vychádza z úplne inej paradigmy, než je tá, ktorá je v spoločnosti a školstve silne zakorenená. Nahrádzame trestajúcu spravodlivosť restoratívnou, teda so zameraním na obnovu vzťahov, pričom pracuje s každým jednotlivcom ako s ľudskou bytosťou.
Artefiletika a inkluzívna trieda
Artefiletika ako metóda pojmového a zmyslového učenia cez kreatívnu tvorbu využíva prvky nenásilnej komunikácie, facilitácie, reflexie a budovania bezpečnej triedy nielen vo výtvarnej výchove. Inovácia prináša integratívny prístup k výučbe výtvarnej výchovy prepojenej s hudobnou výchovou, etikou, prierezovou gramotnosťou a nadpredmetovými vzťahmi, kde sa téma hodiny vie prepájať do celodňového, celotýždňového alebo systémového prepojenia s inými predmetmi v projektoch či blokoch. Žiakom prináša vytváranie si vzťahu k tvorivým aktivitám, učí žiakov pomenovávať vlastné procesy, prežívanie.
Prečítajte si tiež: Aktívny životný štýl s našou predajňou
tags: #akreditované #školenia #telesná #a #športová #výchova